ابزار نصب پارکت

برای نصب پارکت و لمینت، لازم است که نصاب از ابزارهای نصب مخصوص استفاده کند. این لوازم کمک می کنند که نصب کفپوش پارکت چوبی و یا پارکت لمینت، به راحتی صورت گرفته و در نهایت کیفیت کار به حدی مناسب باشد که لای درزها کاملا گرفته شده و مشکلی هم از بابت آخرین ردیف پارکت ها پیش نیامده و و هم سطح بودن تایل ها با یکدیگر (نداشتن هیچ گونه پستی و بلندی) هم به درستی انجام شده باشد. 
از این رو استفاده از بهترین ابزارهای نصب برای ایجاد یک کفپوش پارکت چوبی و یا کفپوش لمینت، بسیار مهم است. در اینجا ابزارهایی را در این لیست به شما معرفی می کنیم که جهت این کار مورد استفاده قرار می گیرند:
ابزار نصب پارکت
- متر نواری (Tape Measure)
شاید اولین چیزی که نصاب پارکت چوبی لازم دارد، متر نواری است. چون باید به دقت مساحت فضای مورد نظر را اندازه بگیرد و مطابق با آنها تعداد مورد نیاز تایل های پارکت و یل پارکت لمینت را ردیف به ردیف به دقت بچیند. اندازه و مساحت فضای مورد نظر و تطابق تعداد تایل های پارکت مورد نیاز برای کفپوش، برای گذاشتن قطعات و متصل کردن آنها به یکدیگر بسیار مهم است.
متر برای نصب پارکت
- دستکش های ایمنی (Heavy Gloves) :
ایمنی و سلامت خود فرد نصاب در زمان نصب پارکت چوبی و یا قطعات تایل های پارکت لمینت بسیار مهم است. از این رو استفاده از دستکش، مانع از بریدن دست وی (در صورت اشتباه اره کردن) و یا مسائل دیگر می شود. این دستکش ها بسیار مقاوم هستند و در کشورهای پیشرفته جهان بسیاری از کارگران، تکنیسین ها از آن جهت افزایش ایمنی کار استفاده می کنند.
دستکش نصاب پارکت
- عینک محافظ (Safety Goggles) :
این وسیله هم یکی از ابزارهایی است که بهتر است نصاب بر چشم داشته باشد و از آن استفاده کند. البته معمولا اتفاق خطرناکی در هنگام این کار نمی افتد ولی بهتر است که جانب احتیاط رعایت شود تا همه بتوانند براحتی در پایان کار به نتیجه دلخواه برسند. 
عینک نصاب پارکت
- گونیا (set-square)
شاید از شنیدن نام این وسیله یاد کلاس های ریاضی دوران دبستان و یا دبیرستان بیوفتید ولی بد نیست که بدانید در کارهای ساختمانی که چوب و نصب قطعات چوبی وجود دارد، از گونیا استفاده های فراوانی می شود. مثلا برای نصب تایل های پارکت، به خصوص هنگامی که نصاب به ردیف های کنار دیوار می رسد و می خواهد آنها را نصب کند، بهتر است با استفاده از گونیا طوری آنها را هم سطح یکدیگر قرار دهد که با دیوار کناری زاویه 90 درجه بسازند. با کمک این ابزار زاویه بین صفحات کفپوش اندازه گیری و در صورت نیاز اصلاح می شود.
گونیا برای نصب پارکت
چاقوی مخصوص:
این نوع چاقوها تیغه دار بوده و کاربردهای مختلف و گوناگونی برای مراحل نصب دارند. از بار کردن بسته های پلاستیکی حاوی تایل های پارکت گرفته تا ایجاد خط برش و نشانه گذاری این خطوط پیش از نصب قطعات پارکت. این نوع چاقوها انواع مختلفی دارند و در برخی مدلها تیغه چاقو از نوع جمع شدنی است –که از لحاظ ایمنی بهتر است – و بعضی دیگر از نوع ثابت که باید در گوشه ای به آرامی گذاشته شود و زمانی که نصاب با آن کاری ندارد، به اطراف پرت نکند تا به سطح آنجا آسیبی وارد نشود. - دستگاه رطوبت سنج (wood moisture meter) :
این دستگاه کاربردهای زیادی دارد و در بسیاری مکان ها بکار می رود. اهمیت این مسئله به حدی است که یک نصاب حرفه ای پارکت باید قبل از شروع نصب تایل ها، به دقت میزان رطوبت محیط و به خصوص کف را اندازه گرفته و در صورتی که عدد بدست آمده، بیشتر یا کمتر از میزان مورد نظر باشد، اقدامات لازم انجام شود تا پس از نصب پارکت، مشکلی پیش نیاید و قطعات تایل ها به مرور بر اثر رطوبت زیاد خراب و دچار پوسیدگی نشوند. 
رطوبت سنج
 - کاردک مخصوص (Trowel) :
این نوع کاردک ها که اغلب مورد استفاده نجارها و نصاب های پارکت قرار می گیرد، یکی از مفیدترین و مهم ترین ابزارهای این کار می باشند و مورد استفاده های گوناگونی قرار می گیرند از جمله تمیز کردن و زدودن آثار لکه های نصب، کندن و از بین بردن لایه های چسب های قدیمی و یا بریدن و صاف کردن سطوح زیر کفپوش جدید. 
کاردک نصب پارکت
- اره (Hand saw) :
اره کمک زیادی به بریدن برخی تایل ها جهت کوتاه کردن طول آنها می کند. چون در برخی جاها لازم است که یک یا چند تایل کمی کوتاه شود تا در انتهای آن ردیف (مثلا در کنج دیوار) جا شود. معمولا از اره های دستی برای این کار استفاده می شود و نیازی به استفاده از اره برقی جهت نصب قطعات کفپوش نیست. کار با این نوع اره ها بسیار ساده است ولی نصاب باید دقت کند که مقداری از قطعه پارکت مورد نظر را که می خواهد کوتاه کند، به دقت با استفاده از خط کش یا متر اندازه گیری و علامت گذاری کرده و سپس آنرا به دقت اره کند. 
اره بریدن پارکت
چسب (glue) :
همانطور که پیشتر گفته ایم، مدلهای قدیمی پارکت های چوبی نیاز به چسب برای نصب داشتند و درز کناره های آنها توسط نصاب با استفاده از چسب های محکم مهندسی به یکدیگر چسبانده می شد. البته در حال حاضر خوشبختانه دیگر نیازی به این کار نیست و مدلهای جدید (مثلا پارکت های چوب مهندسی وروکس فلور) با استفاده از "کلیک" به یکدیگر متصل می شوند و به اصطلاح بخش های "نرینه" و "مادگی" حاشیه های کناری قطعات پارکت در یکدیگر چفت شده و سطح کفپوش به این ترتیب محکم می شود. ولی با این وجود ممکن است در برخی مکان ها و یا برخی کنج ها به دلایلی نیاز باشد که از کمی چسب هم استفاده شود. لذا باید جهت احتیاط همیشه نصاب مقداری چسب در لوازمش داشته باشد. معمولا چسب های مهندسی کمتر از 24 ساعت کاملا خشک می شوند هر چند که معمولا توصیه می شود دو شبانه روز به سطحی که در آن از این چسب ها استفاده شده، اجازه دهید تا چسب کاملا خشک شود.

چسب پارکت

- چکش (hammer) :
برای کوبیدن و سفت کردن قطعات پارکت در کنار هم بکار می رود و به جا افتادن کلیک ها در هم و یکدست و صاف ماندن سطح کفپوش کمک شایانی به نصاب می کند.  
چکش نصب پارکت

}