انواع پارکت

پارکت ها نیز مانند لمینت دارای انواع مختلفی هستند. مجددا در اینجا یادآوری می کنیم که تفاوت پارکت چوبی و لمینت (پارکت لمینت) ساختار چوبی آن است و در واقع قطعات پارکت تشکیل شده از قطعات چوب طبیعی هستند و به همین دلیل دارای شکل های ظاهری زیبا و متنوعی هستند. از طرف دیگر پارکت ها دارای انوع مختلفی از لحاظ اندازه و طرح نیزهستند. 
 در مجموع بدلیل اینکه از درختان مختلفی در حال حاضر، جهت ساخت و تولید پارکت های چوبی استفاده می شود، هر کدام از این درختان و به طبع پارکتی که از چوب آنها ساخته می شود، دارای مزایای خاص خود می باشند. ازجمله رنگ، سختی و دوام آنها، روشن یا تیره بودن و غیره. چوب، طبیعی است و قرنهاست که توسط بشر در ساخت لوازم خانه و معماری منازل بکار گرفته می شود و استفاده از آن زیبایی و طراوت خاصی را به محل زندگی انسان می بخشد. اصولا در جاهایی که می خواهند به نوعی گرما و نشاط خاصی به فضای منزل بدهند، از پارکت های چوبی استفاده می کنند که علاوه بر زیبایی، موجب بازتاب مناسب نور (به خصوص در صورت استفاده از انواع روشن آنها) می شوند.  
امروزه جهت مشخص شدن قدرت و میزان سختی انواع چوب و مقایسه آنها با یکدیگر، از آزمون "برینل" (Brinell)  استفاده می شود که در یک زمان مشخص و با مقدار فشاری که به هر قطعه چوب وارد می شود ، نتایجی بدست می آید که در واقع درجه سختی و دوام آن چوب است. این امر اهمیت زیادی دارد چون قطعات پارکت برای کفپوش خانه بکار می رود و به خصوص در جاهایی که رفت و آمد افراد در آن بیشتر است، حساسیت این امر بیشتر است. (مانند سالن پذیرایی و یا هال) 

پارکت چوب

معمولا بدلیل دقت شرکت های تولید کننده پارکت ها، این نوع کفپوش ها در کل دارای مزایای زیادی نسبت به کفپوش های دیگر (مانند سنگ و سرامیک) دارند. از جمله استقامت و دوام مناسب، نصب ساده و آسان، مقاوم در برابر آلودگی هایی مانند قارچ، لکه و یا حرارت، عدم وارد کردن آلودگی و ضربه به محیط زیست، مقاومت تا حد امکان در برابر رطوبت، زیبایی و تنوع رنگ، داشتن مقاومت گرمایشی مناسب در فصل های مختلف سال، سر نبودن و نشکستن دست و پای افراد در صورت افتادن بر روی آن (بر خلاف کفپوش های سرامیکی) و ... 

البته پارکت های چوبی در مقابل، دارای معایب خاص خود نیز می باشند از جمله: عدم استفاده در مکان های مرطوب، حساس در برابر خراش حاصل از اجسام نوک تیز، امکان آتش گرفتن، نیاز به نصب مجدد برخی از انواع چسبی آن هر چند سال یکبار و ... 

از این رو در حال حاضر پارکت لمینت ها که دارای این معایب نیستند، در حال حاضر طرفداران زیادی در بین خریداران پیدا کرده اند و به نوعی جایگزین این نوع پارکت ها به شمار می روند.

خوشبختانه در حال حاضر چوب های بکار رفته جهت تولید پارکت، دارای تنوع فراوانی می باشند از جمله چوب بلوط، راش، افرا، گردو و ... 
در اینجا چوب های مختلفی که جهت ساخت و تولید پارکت های کفپوش بکار می روند را بررسی و مشخصات هر یک را در زیر هر یک عنوان می کنیم:

چوب درخت بلوط:
پارکت های بلوط یکی از با دوام ترین و قوی ترین پارکت های چوبی هستند. در واقع چوب درخت بلوط یکی از بهترین و با دوام ترین چوب هاست که از دیرباز در ساخت خانه ها نیز مورد استفاده قرار می گرفته. از طرف دیگر رنگ زیبای این نوع چوب موجب استفاده و کاربردهای فراوان آن در ساخت انواع محصولات چوبی بکار رفته در ساختمان ها و خانه ها (به ویژه پارکت) می شود. 

پارکت چوب بلوط

چوب درخت افرا:
درخت افرا در بسیاری از نواحی جنگلی جهان مانند شمال ایران، رشد می کند و در بسیاری از پارک ها و یا باغ های شخصی که دارای خاک اسیدی هستند، پرورش داده و رشد می کنند. چوب این درخت استفاده های زیادی در صنعت دارد و امروزه محصولات چوبی مختلفی در جهان از آن ساخته می شوند از جمله ابزارها و آلات موسیقی مانند ویالون، گیتار و یا پیانو از این نوع چوب ساخته می شوند. رنگ این چوب روشن و بسیار زیباست و علاوه بر استحکام و دوام بالا، استفاده از پارکت چوب افرا، موجب بازتاب بهتر نور و روشنایی و زیبایی محیط منزل می شود. پارکت چوبی افرا

چوب درخت راش:
پارکت های چوب راش علاوه بر زیبایی خاص شان دارای استحکام و دوام بالایی نیز هستند. به همین دلیل، یکی از بهترین چوب هایی که می تواند مورد استفاده جهت ساخت پارکت های چوبی قرار بگیرد، است. زمانی که درخت را برش داده و چوب های آنرا تکه تکه می کنند، پس از ارسال به کارخانه چوب بری، آنرا طی فرآیندهایی در ابتدا بخارپز و سپس چوب را خشک می کنند. این نوع چوب می تواند جهت استفاده در ساخت پارکت بکار رود چون در مکان هایی که رفت و آمد زیاد است و شلوغ می شود، مانند سالن پذیرایی خانه می توان براحتی از آنها استفاده کرد. چوب افرا در عین زیبایی، از لحاظ وزن نیز بسیار سبک است. 
در گذشته در بسیاری از کشورهای اروپایی استفاده های مختلفی از این نوع چوب می کردند که همین امر نیز نشان دهنده اهمیت و پرکاربرد بودن آن است. 
پارکت چوبی راش
چوب درخت گردو:
درخت گردو از دوران قدیم نزد مردم محلی کشورمان به عنوان درختی مغرور و سرکش معروف بوده. این درخت دارای چوب بسیار مقاومی است و از نوع درختان پهن برگ است. در حال حاضر پراکندگی جغرافیایی این درخت بسیار زیاد است و در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران، آمریکا، ترکیه ، اوکراین و چین این درخت رشد و پرورش داده می شود. گفته می شود که نهال این درخت، قرنها پیش نخستین بار از ایران به اروپا برده شده. امروزه به دلیل مقاومت بالای این نوع چوب، از آن محصولات مختلفی از جمله تخته نرد، شطرنج و حتی مبل استفاده می شود. این چوب یکی از قوی ترین و با دوام ترین چوب هایی است که می توان از آن جهت ساخت پارکت چوبی استفاده کرد.پارکت چوبی گردو

چوب درخت  گیلاس:
چوب درخت گیلاس یکی از بهترین و مقاوم ترین چوب درختانی است که تا بحال جهت تولید و ساخت پارکت های چوبی ارائه شده. امروزه در سراسر قاره های جهان از جمله اروپا، آسیا و آمریکا این درخت رشد می کند و علاوه بر میوه های آن، از چوب آن نیز استفاده های مختلفی می شود. از این نظر استفاده از چوب درخت گیلاس، در صنعت و حتی دنیای هنر، اهمیت زیادی دارد.
پارکت های چوبی ساخته شده از این نوع چوب معمولا دارای رنگ طلایی مایل به قهوه ای هستند و استفاده از آنها در کفپوش خانه، موجب زیباتر شدن فضای منزل تان می شود.پارکت چوبی گیلاس

از چوب این درختان نامبرده، در حال حاضر در صنعت تولید پارکت های چوبی، نسبت به چوب درختان دیگر، بیشتر استفاده می شوند. امیدواریم با این توضیحات آشنایی کاملی با انواع چوب های بکار رفته در ساخت پارکت بدست آورده باشید. 

}