نحوه شستشوی پارکت

نحوه شستشو و تمیز کردن پارکت چوبی اهمیت زیادی دارد. پس از نصب پارکت چوبی، مسلما از داشتن یک کفپوش زیبا احساس خوبی خواهید داشت. این کفپوش چوبی تا مدتها همچنان تمیز و درخشان خواهد بود و از راه رفتن بر روی سطح آن حس رضایت به فردی دست می دهد. اما این مسئله برای ماه ها و یا سالهای اول است و به مرور زمان ممکن است هر اتفاقی بیفتد مثلا بر روی سطح و یا لای درزهای آن جرم، گرد و خاک و یا لکه بیفتد. 

شستشوی پارکت

در صورت بروز چنین اتفاقاتی چه باید کرد؟ بعد از کثیف شدن پارکت چه اقداماتی باید انجام شود؟ اصلا نحوه تمیز کردن و شستشوی پارکت چوبی چگونه است؟

در پاسخ به این سئوالات و به دلیل اهمیت نگهداری از کفپوش پارکت و طرز پاک کردن سطح بیرونی آن نکاتی را به شما آموزش می دهیم تا با یادگیری آنها بتوانید در دراز مدت به بهترین نحو ممکن از آن نگهداری کرده و کفپوش پارکت منزل یا محل کار شما با دوام تر شده و مثل روز اول زیبا، درخشان و براق بنظر برسد:- استفاده از جارو برقی:
همانطور که حدث زده اید، با این راهکار ساده در قدم اول می توان تا حد زیادی جرم و کثیفی های روی سطح و حتی تا اندازه ای  لای درزهای بین تایل های آن را تمیز کرد. این نکته اهمیت زیادی دارد که چند وقت یکبار با استفاده از جارو برقی، سطح پارکت چوبی را کاملا تمیز و پاک کنید. سعی کنید از جاروبرقی های جدید که با قدرت مکش بالا بوده و بر روی سطح صاف چوبی، هیچ گونه آسیب یا خراشی ایجاد نمی کند، استفاده نمایید. معمولا توصیه می شود که هفته ای یکبار یا حداکثر هر دو هفته یکبار این کار را انجام شود. 

جارو کشیدن بر پارکت

- تی کشیدن:
با استفاده از یک تی خشک می توانید در صورتی که آب یا مایعات بر روی سطح آن ریخته شده باشد، سطح آنرا به خوبی خشک کنید. به یاد داشته باشید که باقی ماندن رطوبت بر روی سطح و یا درزهای کناره های پارکت (چه پارکت از نوع قدیمی Solid wood باشد و چه نوع جدید یعنی engineer wood یا مهندسی) به مرور زمان به آن آسیب می زند. بنابراین با توجه به حساسیت کفپوش های چوبی به رطوبت و یا مایعات، بهتر است همیشه آنها را تا جای ممکن خشک نگه دارید. با این کار تا حد زیادی به افزایش ماندگاری و دوام پارکت کمک خواهید کرد. 

تی کشیدن بر پارکت

- استفاده از دستمال پارچه ای نرم:
علاوه بر تی کشیدن، در صورت نیاز با استفاده از یک دستمال پارچه ای نرم می توان کف سطح کفپوش را پاک کرد. لطفا دقت کنید که خود این دستمال هم کاملا نرم بوده و با کشیدن آن بر روی کفپوش پارکت، هیچ گونه خراشی ایجاد نشود. می توانید دستمال را پیش از این کار کمی با آب مرطوب کرده و به آرامی بر روی کفپوش بمالید. بهتر است هنگام تمیز کردن، در جهت شیارهای روی سطح بیرونی پارکت آنرا بکشید.  

دستمال کشیدن بر پارکت

- شوینده های پارکت:
باز هم تاکید می کنیم که به هیچ وجه از شوینده های معمولی برای تمیز کردن و نظافت سطح پارکت چوبی استفاده نکنید. این کفپوش ها بسیار حساس هستند و اگر می خواهید داز شوینده استفاده کنید، حتما از شوینده های مخصوص پارکت استفاده کنید که می توانید آنها را از فروشگاه های بزرگ و یا خود شرکت های فروش و عرضه پارکت های چوبی و پارکت لمینت، خریداری کرده و استفاده کنید. البته در مصرف همین شوینده های مخصوص هم نباید زیاده روی کرد و هر دفعه سعی کنید مقدار کمی از آنرا با آب ولرم مخلوط و سپس بر روی کف مالیده و در نهایت با استفاده از تی یا دستمال (ترجیحا تی) آنرا خشک کنید. بسیاری از این شوینده ها آنتی باکتریال هستند و از این جهت برای بهداشت و سلامتی خانواده و یا افرادی که در آن محیط زندگی یا کار می کنند، بسیار مفید است.

شوینده های پارکت

- جابجایی اجسام سنگین:
زمانی که می خواهید کف اتاق یا سالنی که فضای کفپوش آن از پارکت پوشیده شده را بطور کامل تمیز کنید، بهتر است اجسام سنگین را نیز به آرامی حرکت دهید تا کل فضای کفپوش را بتوانید براحتی نظافت کنید. برای این کار به یاد داشته باشید که هنگام حرکت دادن مبل، میز های بزرگ، صندلی و بطور خلاصه اشیاء سنگین وزن و بزرگ، دقت کنید با تکان دادن آنها آسیب هر چند کوچک و جزئی (مثل خراش) به کفپوش وارد نشود. پس از پایان نظافت می توانید آنها را به آرامی سر جای خود برگردانید. به یاد داشته باشید که به دلایل مختلف، در طول این مراحل بهتر است دستکش در دست داشته باشید. 
پولیش زدن پارکت:
امروزه در بسیاری از کشورهای خارجی، هر چند سال یکبار با استفاده از دستگاه های خاصی به نام " parquet polisher"  (پولیش دهنده پارکت) استفاده می شود. پس از اینکه سطح پارکت را با رعایت دقیق مراحل بالا تمیز کردید، می توانید از کسانی که در زمینه پولیش انداختن پارکت تجربه دارند کمک بگیرید. این کار باعث می شود که بار دیگر سطح کفپوش شما بسیار تمیز و براق شده و با پولیش انداختن آن را شبیه روز اول می کنید. چنین کاری علاوه بر اینکه در روحیه خود افراد تاثیر مثبت می گذارد، معمولا با قیمت بسیار کم انجام شده و ارزش آنرا دارد. 
پولیشر پارکت
شرکت اسپوتا نوین چوب، نماینده برند وروکس فلور و وارد کننده بهترین پارکت آلمانی، در کلیه زمینه های مربوط به پارکت چوبی و پارکت لمینت در خدمت شما مشتریان گرامی است. 

}