مقایسه کفپوش لمینت و فرش

انتخاب کفپوش خانه اهمیت زیادی دارد. در مقاله های گذشته در مورد انتخاب و مزایا و معایب کفپوش هایی مانند سرامیک، سنگ، پارکت چوبی و پارکت لمینت مطالبی جهت اطلاع هر چه بیشتر شما علاقه مندان، نوشتیم. اکنون با مقایسه کفپوش لمینت و فرش می خواهیم به این مقوله مهم نیز بپردازیم.
اما در این میان، نکته ای که برای ما ایرانیان شاید مهم باشد این است که بدانیم استفاده از فرش و پارکت لمینت را بر روی کف مقایسه کنیم و ببینیم که کدام بهتر است. 

مقایسه کفپوش لمینت و فرش

در ابتدا مزایای هرکدام از این دو را باید به دقت بررسی کنیم تا بتوانیم به یک جمع بندی بهتری برسیم. در مورد استفاده از فرش، می توان گفت که استفاده از قالی و فرش در کف خانه از هزاران سال پیش در این بخش از جهان مرسوم بوده و تاکنون ادامه دارد. بنابراین فرش بطور سنتی در این بخش از جهان - شامل ایران و کشورهای دیگر خاورمیانه - ریشه فرهنگی دارد و البته مسائل مهمی هم مطرح است از جمله قیمت فرش های ارزشمند و نفیس قدیمی و همچنین زیبایی خاصی که گذاشتن آن در کف خانه ایجاد می کند.

امروزه حتی در کشورهای غربی هم فروش فرش و قالی رونق گرفته و از دهه ها پیش، میلیون ها نفر در آن بخش از دنیا هم اقدام به خرید فرش برای خانه هایشان کرده اند. 

فرش

البته استفاده از فرش معایبی هم دارد از جمله شستشوی نسبتا سخت و گاهی نیاز به پرداخت هزینه و استفاده از سرویس خدمات شرکت های شوینده فرش، هزینه نسبتا بالا (به ویژه برای خرید فرش های قدیمی) و امکان پوسیده شدن فرش پس از چند سال یا گاهی یک یا دو دهه درمحیط های پررطوبت. بکار رفتن صرف در محیط خانه – بر خلاف پارکت لمینت – و عدم امکان استفاده در اکثر مراکز اداری و فرهنگی را هم اضافه کنید.   

اما از طرف دیگر، پارکت لمینت هم مزایای خاص خودش را به عنوان یک کفپوش عالی و بی نقص دارد: نصب آسان، قیمت مناسب، قابلیت استفاده در بیشتر فضاهای خانه (از سالن پذیرایی گرفته تا اتاق خواب و حتی آشپزخانه) و حتی نصب در فضاهای اداری و یا فرهنگی مانند رستوران، کافی شاپ، کتاب فروشی های بزرگ را داشته و همچنین شستشو و تمیز کردن آن به آسانی صورت می گیرد. ضمنا با محیط زیست هم کاملا سازگار است.

مزایای پارکت لمینتاز طرف دیگر پارکت لمینت علاوه بر داشتن تنوع رنگ بالا، در صورت اسباب کشی می توانید براحتی تمام تایل های آن را از هم جدا کرده و به محل جدید منتقل و در آنجا اقدام به نصب مجدد قطعات آن کنید. به همه اینها زیباتر شدن محیط و همچنین تنوع رنگ و مقاومت بالا در برابر رطوبت (به خصوص پارکت لیمنت آلمانی وروکس) و همچنین وجود دستگاه ها و تجهیزات پیشرفته برای پولیش انداختن سطح آن بعد از چند سال و یا نظافت و تمیز کردن سطح این کفپوش چوبی، هم از مزایای لمینت است. 

اما آیا راهی وجود دارد که بتوان از مزایای هر دوی این کفپوش ها استفاده کرد؟
خوشبختانه پاسخ ما مثبت است. یعنی شما می توانید با استفاده از ترکیب این دو زیبایی و کیفیت را با هم برای خانه تان به ارمغان بیاورید. مثلا تصور کنید که در یک خانه، سطح کفپوش از پارکت لمینت پوشیده شده (نکته ای که ما همیشه آنرا توصیه می کنیم) و در این بین افراد آن خانه می خواهند از فرش هم استفاده کنند. خوب می توان فرش را بر روی کفپوش پارکت چوبی و یا پارکت لمینت پهن کرد و از زیبایی چنین منظره ای لذت برد. به خصوص اگر فرش یا قالی مورد نظر دارای طرحی زیبا و جذاب بوده و یا رنگ آن هم سازگار با رنگ و طرح کفپوش باشد.

استفاده از لمینت و فرش

علاوه بر این مسئله مهم دیگر حفاظت از سطح کفپوش لمینت است. شاید تعجب کنید اگر به شما بگوییم که فرش تا حدی می تواند به حفظ و دوام کفپوش خانه کمک کند. چون زمانی که فرش بر روی آن انداخته اید، امکان جذب گرد و خاک، رطوبت و غیره بر روی سطح کفپوش بسیار کم و تقریبا به صفر می رسد. ضمنا اشیاء سنگین خانه مانند مبل، میز تلویزیون، میزهای بزرگ غذاخوری و غیره را هم با گذاشتن بر روی فرش، عملا امکان خراش انداختن بر روی سطح کفپوش را نخواهند داشت و از این نظر هم کمک بزرگی به شما خواهند کرد. 
نکته جالب اینجاست که حتی بر روی راه پله های پوشش داده شده با پارکت لمینت هم می توانید قطعات فرش را پهن کنید. که این امر باعث ایجاد یک جلوه زیبا و بسیار جالب برای راه پله ها خواهد شد. به خصوص در خانه های ویلایی. 

استفاده از فرش در راه پله های لمینت

در پایان توصیه می کنیم در صورت امکان همانطور که شرح دادیم در محیط خانه از این دو با هم استفاده کنید تا از مزایای آنها در کنار هم بهترین استفاده را ببرید. 

}