طرح های مختلف نصب پارکت لمینت

استفاده از کفپوش های پارکت چوبی از قرن شانزدهم در کاخ ها و خانه های اشراف کشور فرانسه مورد استفاده قرار می گرفت. این کفپوش ها تکامل پیدا کردند و به مرور مدلهای جدیدتر و مقاوم تری از آنها به بازار آمد تا اینکه در قرن بیستم کفپوش پارکت لمینت نیز ساخته و به بازار عرضه شد. 

استفاده از کفپوش پارکت لمینت مزایای زیادی دارد ولی یکی از دلایل اصلی و مهمی که موجب شده در سالهای اخیر این کفپوش های چوبی بسیار پرطرفدار شوند، تنوع بالای طرح ها و سبک پارکت لمینت است. از آنجا که همه قطعات (تایل ها) پارکت لمینت طول و عرض یکسانی دارند، بنابراین ایجاد طرح های خاص بر روی سطح کفپوش با کمک قطعات آنها کمی سخت است و نیازمند مهارت و دقت نصاب پارکت لمینت در این زمینه است. بعضی از انواع کفپوش پارکت لمینت، برای فضاهای بزرگ از قبیل سالن پذیرایی یا غذاخوری خانه بسیار مناسب اند ولی بدلیل طرح خاص شان بهتر است که در فضاهای کوچک تر مانند اتاق خواب، از آن نوع طرح ها استفاده نشود چون ممکن است بدلیل طرح خاص تایل ها، نوعی آشفتگی و بی نظمی را در ذهن افراد القا کند. 

طرح های مختلف نصب پارکت لمینت

اگر می خواهید کل خانه را با استفاده از پارکت لمینت، بپوشانید به این نکته توجه داشته باشید که طرحی از پارکت لمینت را انتخاب کنید که طرحی مناسب فضای مورد نظر شما داشته باشد تا براحتی بتوانید در بیشتر منزل آنرا نصب و استفاده کنید.

 
- پارکت لمینت هفت هشتی (Herringbone) : 
این طرح که یکی از معروف ترین طرح های پارکت لمینت است، طرحی بسیار جالب و بی انتها را به کفپوش و اتاق ها می دهد. طرح Herringbone که به طرح دنده ای و یا جناغی هم معروف است، بر خلاف بیشتر طرح های دیگر در آن تایل ها نه بصورت موازات یکدیگر بلکه عمود به یکدیگر نصب می شوند و از دور که به آنها نگاه حالتی مثلثی شکل را خواهید دید که نمای بسیار جالبی است. 

نکته جالب اینجاست که استفاده از این طرح پارکت لمینت، فقط مختص خانه نیست بلکه در بسیاری از مراکز از جمله مراکز هنری و فرهنگی از جمله فرهنگسراها و گالری های هنری و همچنین مراکز نمایش و فروش مدلهای جدید لباس و پوشاک (fashion) به بهترین نحو ممکن به کار رود. نکته جالب دیگر این است که دلیل نامگذاری این طرح این است که Herringbone نام نوعی ماهی است که طرح دنده های آن به این صورت است. قرار دادن تایل های پارکت لمینت مطابق با این طرح، بصورت عمود بر هم، حالتی جالب و زیگ زاگ مانند را به آن می دهد. 

علاوه بر حالت ساده این طرح، شما می توانید حتی از حالت دیگر آن یعنی double herringbone (طرح هفت هشتی دوبل) نیز استفاده کنید. به این ترتیب که در طرف بجای اینکه یک تایل را بطور عمود درکنار یک تایل دیگر قرار دهید، این کار را دو به دو یا حتی سه به سه انجام دهید. یعنی دو یا سه تایل که به موازات هم قرار دارند، بطور عمود در کنار دو یا سه تایل دیگر بطور عمود قرار داده شوند. در نهایت حاصل این طرح هم می تواند بسیار متنوع و جذاب شود. کاربردهای این طرح هم جالب است. 

البته نوعی دیگری از این طرح هم وجود دارد که به آن Diagonal herringbone گفته می شود و برای اتاق هایی است که کوچکند ولی می خواهیم که آنها بزرگتر نشان داده شوند. تفاوت طرح Diagonal با انواع دیگر طرح های معروف به دنده ای یا هفت هشتی این است که در این طرح تایل هایی که بطور عمود بر هم نصب شده اند، نسبت به کناره های دیوار حالت عمود دارند و بر خلاف انواع دیگر، بصورت پله ای دیده می شوند که در صورت بکار گیری درست در خانه ها، می تواند بسیار زیبا بنظر برسد. 

طرح دیگری که بر اساس طرح دنده ای است، طرح V شکل پارکت لمینت (chevron parquet laminate) است. تفاوت این نوع با انواع دیگر پارکت لمینت دنده ای، این است که بر خلاف طرح های دیگر هنگام نصب تایل ها بین آنها زاویه دار است و عمود بر هم نصب نمی شوند. نصب تایل ها مطابق این طرح می تواند نسبت به دیوار حالتی عمود و یا غیرعمود باشد. به دلیل نیاز به بریدن تایل ها و آماده سازی آنها برای نصب، معمولا پیاده سازی این طرح از نوع معمول دنده ای (هفت هشتی) هزینه اش بیشتر است. با وجود اینکه هزینه نصب و پیاده سازی این طرح پارکت لمینت، گرانتر است ولی بدلیل زیبایی خیره کننده و جذاب این طرح، ارزش آنرا دارد که در صورت تمایل، برای آن کمی بیشتر هزینه کنید. 

طرح پارکت لمینت هفت هشتی

- طرح سبدی یا پارچه ای شکل (Basket weave) :
در این طرح هم، ردیف تایل ها می توانند بر حسب نوع دکوراسیون اتاق و یا سلیقه افراد، نسبت به دیوار حالت موازی و یا عمود داشته باشند. معمولا کسانی که از این طرح برای کفپوش خانه استفاده می کنند، تایل های یک رنگ استفاده می کنند ولی شما می توانید تایل هایی با دو رنگ را انتخاب و آنها را یک در میان نصب کنید. خوشبختانه برای نصب تایل ها مطابق با این روش، چندین روش وجود دارد که هر یک از آنها نتیجه ای متفاوت و متنوع نسبت به دیگری را می دهند. از این رو قبل ازنصب می توانید بریا بدست آوردن بهترین نتیجه طرح پارچه ای پارکت لمینت، شرایط و انواع آنرا در نظر بگیرید. 

طرح Basket Waeve پارکت لمینت

- طرح آجری پارکت لمینت (Brick) :
این طرح در واقع حاصل استفاده از تایل ها بر روی یکدیگر به نحوی است که حالتی آجری مانند را تداعی می کند. برخی افراد معتقدند که این طرح پارکت لمینت، کمی خسته کننده و یکنواخت سات ولی در صورتی که در اتاق ها درست پیاده سازی شود و رنگ تایل ها هم مناسب باشد، می توان طرح هایی زیبا را با استفاده از آن ایجاد کرد. حتی می توان از این طرح برای ایجاد یک خط جدا کننده بین دیوار و بقیه کفپوش اتاق استفاده کرد. برای نصب می توان از پارکت لمینت های معمولی و یا حتی تایل هایی که طرح دنده ای دارند، استفاده و براحتی در کف خانه نصب کرد. 

طرح Bricke پارکت لمینت

- طرح پارکت لمینت ورسای (Versailles) :
یکی از طرح های دیگری که نصب آنها بسیار آسان و در عین حال طرح هایش بسیار زیبا از آب در می آیند، طرح ورسای است. پیاده سازی این طرح نه تنها بسیار ساده است بلکه طرح های متنوع و زیبایی هم دارد. قطعات تایل های این طرح، قیمتی بالاتر از قطعات مخصوص طرح دنده ای و یا طرح های دیگر دارند ولی در عوض هنگام نصب، هزینه این نوع طرح پارکت لمینت ارزان تر بوده ونصب آن سریع تر انجام می شود. 

طرح Versail پارکت لمینتامیدواریم با مطالعه این مقاله، با طرح های مختلف پارکت لمینت آشنا شده باشید. جهت دریافت اطلاعات بیشتر با اسپوتا نوین چوب همراه باشید.

}