دیوارها چه رنگی شوند بهتر است؟

اولین مرحله در طراحی رنگ خانه، انتخاب نحوه ترکیب رنگ ها در دكوراسیون منزل است بطوری که برای انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی، برای هر اتاق انتخاب رنگ مناسب برای پوشش دیوارها بسیار مهم است. بدلیل اهمیت بالای تاثیر رنگ در معماری داخلی، باید متناسب با اتاق یا سالن موردنظر و كارایی و نقشی كه در خانه دارد و البته با استفاده از روانشناسی رنگ ها به دقت تصمیم بگیرید كه چه رنگ یا رنگهایی برای آن مناسب تر است.


شما میتوانید با توجه به چرخه و طیف متنوع رنگ ها، رنگهای نزدیک به رنگ مورد علاقه خود را پیدا كنید. چرخه رنگ از 12 رنگ تشکیل شده است كه 3 رنگ قرمز، زرد و آبی در آن رنگهای اصلی و رنگهای میان و ترکیبی آنها بهعنوان رنگهای فرعی و مكمل شناخته میشوند. هر رنگ در این چرخه میتواند با رنگهای كناری خود كه رنگهای همخانوادهاش محسوب میشوند و حتی رنگ مقابلش كه رنگ مكمل آن است بهخوبی تركیب شده نتیجهای زیبا و موزون بیافریند. استفاده از رنگهای همخانواده، تركیبی ملایم و هماهنگ را ایجاد میكند كه در نظر بیننده دلنشین است. استفاده از رنگ دلخواه با میزان كمی از رنگ مكمل آن، چنانچه درست و در اندازههای صحیح صورت گرفته باشد هم نتیجهای درخشان و چشمگیر میآفریند و مانع غالب شدن كامل یک رنگ بر فضای اتاق میشود رنگها قادرند فضا را بزرگ و صمیمی یا كوچك و سرد جلوه دهند، انتخاب با خود شماست كه میخواهید در چه فضایی زندگی كنید اما قبل از انتخاب رنگ برای هر قسمت از خانه، بهتر است با انرژی هر رنگ و تاثیرات آن بر احساساتتان بیشتر آشنا شوید.

دیوارها چه رنگی بشوند بهتر است


خاكستری، بهترین رنگ زمینه:

پیشنهاد ما برای رنگ زمینه در خانه، استفاده از رنگهای خاكستری است. رنگ خاكستری، طیفی از رنگ های بین دو رنگ سفید و مشكی است، البته توجه داشته باشید که در دنیای هنر به تركیب رنگهای اصلی و مكمل (به خصوص به ترکیب دو رنگ نامبره) رنگهای خاكستری گفته میشود. گاهی به این طیف از رنگ، "رنگ های خنثی" نیز می گویند.


این رنگها عموما محیطی متعادل را از لحاظ روانشناسی، به بیننده القا میكنند و یکی از مزایای استفاده از رنگ خاکستری در دکوراسیون و رنگ آمیزی خانه این است که با هر بار استفاده از وسایلی با تناژهای رنگی مختلف، نوعی تغییر در فضاسازی را می توانید ایجاد كنید که برای افرادی که تنوع طلب هستند یک مزیت محسوب می شود.

دیوارها چه رنگی شوند
استفاده از رنگهای تند:

بسیاری از مردم، با رنگهای خاموش و خنثی بیش از رنگهای تند احساس آرامش و راحتی می کنند. با اینکه كه استفاده از رنگهای تند در دکوراسیون و یا رنگ آمیزی فضای خانه، جسارت بیشتری می خواهد ولی با این وجود، در صورت استفاده درست از این رنگها در فضاهای مناسب، نتیجه ایجاد فضایی درخشان و زیبا خواهد بود. البته استفاده بیش از حد از این طیف رنگها هم برعکس، میتواند نتیجه مخرب برای فضاسازی و طراحی داخلی خانه در بر داشته باشد و محیط منزل تان را تبدیل به مکانی خسته كننده كند.


برای مثال استفاده از برخی رنگها مانند قرمز در همه دیوارها موجب كوچک به نظر رسیدن فضا میشود. بنابراین پیشنهاد میكنیم از رنگهای تند برای بخش هایی كه رفت و آمد و استفاده کمتری از آنها می شود، از قبیل راهرو و یا رختكن استفاده شود و در جاهایی مانند اتاق خواب از این طیف رنگ استفاده نشود. البته جهت افزایش زیبایی و تنوع هر چه بیشتر جلوه رنگ ها در خانه، از رنگهای تند در سطوح و یا فضاهای کوچک مانند کناره های طاقچهها، كتابخانه، قاب پنجره، درهای اتاق و غیره می توان استفاده کرد.

}