نکته های فنگ شویی برای اتاق خواب

فنگ شویی یکی از هنرهای باستانی چین است که جهت ایجاد یک دکوراسیون مناسب در مکان هایی مانند خانه، مراکز تجاری و حتی طراحی محوطه هایی مانند باغ به منظور افزایش سلامتی، شادی و انرژی مثبت (به زبان چینی: "چی") در آن محیط شود.


کلمات فنگ شویی در زبان کهن چینی به معنای باد و آب هستند و البته این دو عنصر از پنج عنصر مهم و کلیدی تشکیل دهنده جهان از دیدگاه فلسفه چین باستان هستند.
اصول فنگ شویی در سالهای اخیر مورد توجه بسیاری از معماران، طراحان داخلی و حتی مردم سراسر جهان قرار گرفته بطوری که حتی برخی از افراد تلاش می کنند هنگام خرید خانه جدید سعی می کنند تا حد امکان اصول فنگ شویی را در بخش های مختلف خانه بکار ببرند.

نکته های فنگ شویی در اتاق خواب


فنگ شویی دارای اصول و قواعد خاصی است که با رعایت و بکار گیری آنها می توان محیطی بهتر و شادتر را ایجاد کرد. این قواعد در حالت کلی مربوط به استفاده درست از رنگ ها، ایجاد و بکار گیری منحنی ها، استفاده مناسب از جهت ها، جلوگیری از هر گونه بهم ریختگی و یا انباشت وسایل و ... است.
در این بخش اصول و دستورات مهم فنگ شویی در اتاق خواب را به شما معرفی می کنیم. امیدواریم با بکار گیری این دستورات، بتوانید در فضای خانه و به خصوص اتاق خواب خود، احساس آرامش بیشتر و بهتری داشته باشید:

فنگ شویی در اتاق خواب


منبع نور:

یکی از نکات فنگ شویی در اتاق خواب، مسئله نوردهی است. نور برای سلامت انسان، جانوران و گیاهان نقش کلیدی را ایفا می کند. از طرف دیگر نور مصنوعی، به اندازه نور طبیعی برای سلامتی مفید نیست. اما از آنجا که در ساختمان ها و مراکز مختلف مسکونی و تجاری چاره ای نیست، باید از سیستم برق شهری استفاده کرد اما این به این معنی نیست که روشنایی نور آفتاب نادیده گرفته شود.


استفاده از نور مناسب (حتی مصنوعی) در اتاق خواب ضروری است. در روز با استفاده از نور طبیعی آفتاب و در شب با استفاده از نور مصنوعی می توان فضای اتاق خواب را تا حد امکان روشن کرد.


در اینجا ذکر این نکته نیز ضروری است که یکی از مزایای استفاده از پارکت لمینت روشن می تواند در این زمینه کمک بزرگی به بازتاب نور کند و انرژی مثبت را در فضای اتاق خواب بیشتر کند. (لطفا مراجعه کنید به مقاله: لمینت تیره بهتر است یا روشن؟)


استفاده از گیاه:

یکی از نکات مهم این است که در منزل تا حد امکان از گل و گیاهان استفاده کنید. گلها و گیاهان سرسبز و زیبا طبیعت را به نوعی به فضای خانه شما می آورند و این مسئله نقش مهمی در بالاتر بردن انرژی مثبت افراد ایفا می کند. گیاه یک موجود زنده است و با کمک به رشد و نمو آن در واقع به سرزنده بودن محیط خانه به ویژه اتاق خواب کمک بزرگی می کنید.

نکات فنگ شویی در اتاق خواب


داشتن نظم:

یکی از نکات مهمی که متاسفانه بسیاری از افراد در خانه به خصوص در اتاق خواب رعایت نمی کنند، رعایت نظم و ترتیب است. بطوری که هیچ نقطه ای از اتاق خواب نباید دچار بی نظمی و انباشتگی وسایل شود. حتی جاهایی که دیده نمی شوند. (مثلا زیر تخت یا درون کمدها) سعی کنید تا حد امکان همه چیز منظم و مرتب باشد. مسلما از داشتن یک اتاق خواب مرتب و منظم خودتان هم ر درجه اول لذت خواهید برد.


رعایت نظافت:

مسئله تمیز نگه داشتن خانه چیزی است که از قدیم بسیاری از مادران بر روی آن به درستی تاکید داشتند. این که شما خانه ای پاکیزه و تمیز داشته باشید، در دراز مدت اثر مطلوبی در روحیه و شخصیت شما و سایر اعضای خانواده می گذارد.


استفاده از رنگ های مناسب:

استفاده مناسب از رنگ های ملایم و یا کمرنگ مانند سبز، آبی، زرد و سفید می تواند برای اتاق خواب مناسب باشد. قبلا در بخش هایی مانند دیوارها چه رنگی بشوند بهتراست؟ و می خواهید بدانید رنگ ها چه می گویند؟ با روانشناسی رنگ ها آشنا شوید در این زمینه نکاتی را معرفی و یادآوری کردیم که در صورت تمایل می توانید با مطالعه و بکارگیری آنها در اتاق خواب، فضای بهتری را برای خود ایجاد کنید.

نکات فنگ شویی برای اتاق های خواب


محل تخت خواب:

محل قرار گیری تخت خواب یکی از نکات مهم فنگ شویی در این بخش از خانه است. بهتر است تخت را جایی بگذارید که در محل رفت و آمد نباشد و از طرف دیگر جهت قرار گیری آن طوری باشد که در طول روز در صورت کنار زدن پرده ها، نور آفتاب مستقیما به آن نتابد.


داشتن مبلمان با لبه های گرد:

یکی از نکات مهم فنگ شویی استفاده از مبلمانی است که لبه های گرد دارد. مبلمان با لبه های گرد، احساس راحتی و آرامش بیشتری به افراد می دهد.


لوازم قرینه:

استفاده از وسایل و لوازم جفت و قرینه در فضای اتاق خواب می تواند انرژی مثبت را افزایش دهد. مثلا استفاده از کشوها یا کمدهای کوچک قرینه هم در اتاق خواب.

}