پارکت چه مزایا و معایبی نسبت به سرامیک دارد؟

در سالهای اخیر در کشورمان ایران، از شش نوع کفپوش بیشتراز سایر انواع آن استفاده شده که البته هر کدام از آنها دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. این شش نوع کفپوش عبارتند از: موکت، پلاستیک، سنگ، سرامیک، پارکت چوبی و لمینت (پارکت لمینت) .به این دلیل که در سالهای گذشته از سرامیک و پارکت های چوبی جهت استفاده به عنوان کفپوش بسیاری از خانه ها در ایران استفاده می شده، در این مقاله نگاهی کلی به مزایا و معایب پارکت و سرامیک و مقایسه ای کلی بین این دو انجام می دهیم:

پارکت چه مزایا و معایبی نسبت به سرامیک دارد

- سرامیک:

استفاده از سرامیک در کف خانه ها از دهه ها قبل مرسوم بوده و دارای چند نوع هستند از جمله سرامیک های لعاب دار (شامل سرامیک های با لعاب مات و سرامیک با لعاب براق) و سرامیک های بدون لعاب. سابقا یکی از ایرادهایی که از سرامیک گرفته می شد این بود که آنها در برابر ضربات و یا رفت و آمد های زیاد چندان مقاوم نبوده و لعاب آنها کم کم می پرید و سطح آنها دچار ترک و یا ساییدگی می شد. اکنون انواع جدیدتر سرامیک ها تا حدودی کمتر با این مشکل مواجهند. همچنین مشکل دیگر جرم گرفتن درز سرامیک هاست که برای این منظور باید از سرامیک هایی که بدون درز خریداری کنند که قیمت آنها معمولا کمی بالاتر است. از طرف دیگر مشکلی که بسیاری با آن مواجه بودند لیز و سر بودن سطح سرامیک است بطوری که فرش و یا قالی بر روی آن لیز می خورد.یکی دیگر از معایب سرامیک نیز سرد بودن سطح آن در فصل های زمستان و پاییز است. همچنین در صورتی که هر بخش از سرامیک (که به آن "تایل" گفته می شود) از دست تان بیفتد، خرد می شود. همچنین متاسفانه تولید بسیاری از مدلهای سرامیک بعد از مدتی از طرف شرکت ها و کارخانجات تولید کننده، متوقف می شود، به این دلیل در صورتی که هر یک از تایل های سرامیکی کف خانه شما خراب یا دچار آسیب دیدگی شد، ممکن است برای پیدا کردن تایل های اضافی دچار مشکل شوید و اینکه یکی دیگر از مشکلات استفاده از سرامیک، امکان افتادن افراد و زمین خوردن شان است که در این صورت می تواند منجر به شکستن دست و پای افراد بشود. حتی از لحاظ بهداشتی نیز ممکن است موجب ایجاد مشکل شود و در بسیاری از سرامیک ها، آلودگی را به نوعی حبس کرده و از این جهت نظافت دقیق سطوح شان، کمی سخت می شود. 

مزایای پارکت نسبت به سرامیک

- پارکت:

این محصول مدتی است که به بازارهای کشورمان وارد شده و استفاده از آن روز به روز در حال گسترش است. مزایای فراوان پارکت در مقایسه با سرامیک و سایر کفپوش ذکر شده در بالا، همه موجب شده که بسیاری از مردم امروزه جهت کفپوش خانه ها از آن استفاده کنند. 
از مزایای استفاده و خرید پارکت می توان موارد زیر را نام برد: قیمت مناسب، دمای مناسب آن در فصول سال (گرم بودن نسبی سطح آن در زمستان و خنک بودن آن در فصل تابستان) ، زیبایی و ظاهر شیک و مدرن، سادگی نصب و بر چیدن آن (جهت نصب در محل دیگر) ، ایمن بودن آن (بطوری که اگر مثلا کودکی هنگام بازی بر روی زمین بخورد، ممکن است بر خلاف کف پوش سرامیکی دست و پایش دچار شکستگی نشود) ، با دکورهای متنوع و مختلف براحتی هماهنگ و به اصطلاح ست می شود، نظافت آسان، دوام بالا، متنوع بودن شکل و رنگ های پارکت ها، تعدد شرکت های تولید کننده، عدم نیاز به مراحل زیرسازی و کنده کاری و غیره...بدلیل مزایای ذکر شده، امروزه بسیاری از مردم به خصوص جوانان بیشتر از پارکت (در مقایسه با سرامیک) استفاده می کنند و روز به روز طرفداران این محصول بیشتر و بیشتر می شود. 

}