لمینت تیره بهتر است یا روشن؟

یکی از سئوالاتی که پیش از خرید و نصب پارکت لمینت ممکن است برای صاحبان منزل پیش بیاید این است که استفاده از پارکت لمینت روشن بهتر است یا تیره؟ همانطور که می دانید در حال حاضر، بسیاری از مالکان خانه‌ها و آپارتمان های اقدام به بازسازی منزل و یا تغییر دکوراسیون می کنند و تلاش می‌کنند که بهترین دکوراسیون را برای منزل خود فراهم کنند. یکی از مهم ‌ترین ویژگی های یک خانه زیبا و دل باز، داشتن فضایی مناسب، چیدمان درست عناصر آن و استفاده درست از مصالح است. در این میان در این بخش، نکاتی درباره اهمیت انتخاب رنگ لمینت منزل مطرح شده که امیدواریم جهت آشنایی شما خریداران و علاقه مندان، مفید واقع شود.یکی از نکات مهم در معماری و فضاسازی هر خانه، در واقع نوع و ظاهر کفپوش و دیوارهای خانه است. این امر امروزه معیار بسیار مهمی است و با پیشرفت تکنولوژی های روز به کار رفته در ساختمان ها و همچنین تنوع مناسب امکانات، طیف گسترده ای از انتخاب جهت ساخت و ساز کف منازل در اختیار افراد قرار گرفته است. از این جهت باید دقت بیشتری در انتخاب کف منزل و ساختمان ها شود. برای مثال با استفاده از پارکت لمینت در کفپوش خانه یا ساختمان، دکوراسیون و فضای آن اتاق یا منزل تا حدودی تغییر می کند. استفاده از هر یک از پارکت لمینت های روشن و یا تیره می تواند ظاهری مدرن و یا برعکس کلاسیک به آن مکان بدهد، بنابراین در زمینه انتخاب آن دقت و توجه کنید. 
در مقالات قبلی نکاتی مهم در زمینه ساختار پارکت لمینت، انتخاب آن و مزایای استفاده از آن در کفپوش خانه نوشتیم. اما انتخاب رنگ و همچنین روشن و یا تیره بودن و کاربردهای آن، یکی از مهم ترین موارد انتخاب پارکت لمینت است.در اینجا هر یک از دو حالت را به دقت بررسی و مزایا و معایب آنها را جهت آشنایی و شناخت بیشتر شما به دقت بررسی می کنیم:

لمینت تیره یا روشن

- پارکت لمینت تیره:

بسیاری از افراد ممکن است که این نوع پارکت لمینت را مناسب استفاده در کفپوش منزل بدانند و یکی از دلایل آنها این باشد که کفپوش پارکت لمینت تیره، لکه ها، گرد و غبار و کثیفی ها را کمتر نشان می دهد اما توجه داشته باشید که پارکت لمینت تیره در عوض فضای منزل را هم تیره می‌کند. به همین دلیل بکار گیری آنها در اتاق‌ها و فضاهای کوچک که دارای روشنایی و یا نور کمی هستند، توصیه نمی‌شود. هر چند که جهت برطرف کردن این مشکل از نورپردازی مناسب و تا حدودی نیز می توان برای دیوارها و وسایل منزل، از رنگ‌های روشن استفاده کرد که جبران کند. 
در این راستا، اگر می خواهید از پارکت لمینت تیره در کفپوش منزل تان استفاده کنید، توجه کنید که از راهکارهای متفاوتی جهت جبران بازتاب نور کم آن در هر یک از بخش های خانه می توان استفاده کرد. برای مثال در اتاق نشیمن، می توانید از مبلمان با رنگ‌های گرم و یا روشن قرار دهید. این کار می تواند فضایی مناسب و آرامش بخش را برای اهالی منزل فراهم کند.
و از طرف دیگر مسئله کفپوش اتاق های خواب نیز اهمیت خاصی  دارد. توجه داشته باشید که اینجا مکان خواب و استراحت خانواده است و مسئله روشنایی و یا کم نور بودن آن بسیار اهمیت دارد.
به همین دلیل اگر در کف اتاق ها، از پارکت لمینت های تیره با رنگ بندی تیره (مانند بنفش) در روتختی، دیوارها و یا سایر بخش های این مکان استفاده کنید، مسلما فضای این اتاق بسیار زیبا و دلنشین خواهد شد.

توجه داشته باشید که بافت و گره‌های درون پارکت لمینت سهم مهمی در زیبا جلوه دادن آن فضا و همچنین افزایش آرامش به شما خواهند داشت. از این رو توصیه می کنیم که پارکت لمینت هایی را خریداری و نصب کنید که دارای گره‌های تکراری باشند.

در مجموع می توان گفت که پارکت لمینت های تیره رنگ، گرد و خاک و یا ذرات معلق در هوا نشان می‌دهند. به همین دلیل اگر با کار منزل و پاک کردن تایل های این کفپوش مشکل ندارید، به دفعات و به خصوص در فواصل کوتاه مدت، آنها را باید نظافت کنید. از طرف دیگر، اگر پارکت لمینت هایی که دارای رنگ بسیار تیره (شبیه رنگ مشکی) هستند، در کفپوش خانه بکار بردید نگران نباشید چون با دیوار رنگ روشن و یا ملایم به راحتی جبران شده و ترکیب رنگ بندی زیبایی را به وجود می آورند.

لمینت تیره بهتر است یا روشن

- پارکت لمینت روشن:

این پارکت لمینت ها نیز دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. یکی از مزایای این نوع کفپوش ها این است که بازتاب مناسب نور به خصوص در فصل های سرد سال، می توانند تا حدودی موجب افزایش میزان نور و روشنایی در خانه شوند که این امر به خصوص برای مناطق سرد و یا کوهستانی بسیار مفید است. بسیاری از جوانان و کسانی که طرح های جدید و مدرن را می پسندند از این نوع پارکت لمینت ها استفاده می کنند چون ویژگی های خاص این نوع از کفپوش ها، می تواند برای سلیقه طیف وسیعی از علاقه مندان و خریداران مناسب باشد وفضای جالبی را در خانه ایجاد کند. به خصوص مسئله نظافت و پاکیزگی سطح پارکت لمینت که گرد و خاک در این نوع کفپوش ها، کمتر دیده می شوند و از این لحاظ - بر خلاف انواع تیره - برای پاک کردن کف خانه نیاز به عجله چندانی نیست و برای کسانی که فرصت کمی جهت کارهای خانه و نظافت و گردگیری دارند، مناسب تر است. 
و در پایان اینکه امیدواریم با توجه به نکات ذکر شده بتوانید براحتی دست به انتخاب رنگ پارکت لمینت مورد نظرتان بزنید. 

}