نحوه ساخت پارکت لمینت

تاکنون مقالات زیادی درباره پارکت لمینت، پارکت چوبی و سایر محصولات شرکت اسپوتا نوین چوب نوشتیم. پارکت لمینت یکی از بهترین کفپوش هایی است که در حال حاضر در جهان توسط بسیاری از شرکتها و برندهای مطرح بین المللی ساخته و به بازارهای جهان عرضه می شود . این کفپوش توسط صدها میلیون نفر تاکنون خریداری و استفاده شده است. در مقایسه با انواع مختلف کفپوش های چوبی، پارکت لمینت دارای مزایای زیادی است که در بخش های مختلف و مقالات دیگر به آنها اشاره کرده ایم (از جمله مقاله 6 دلیل برای انتخاب پارکت لمینت و یا مقاله پارکت یا لمینت که در آنها به بسیاری از این نکات اشاره شده) 

اما سئوالی که شاید برای بسیاری از افراد علاقه مند به خرید پارکت لمینت مطرح شود چگونگی نحوه ساخت پارکت لمینت است. همانطور که می دانید تاریخچه کاربرد چوب در دکوراسیون داخلی به سالهای اولیه زندگی بشر باز می گردد زمانی که انسان ها آموختند چگونه از چوب جهت ساخت وسایل و لوازم خانه خود استفاده کنند. 

اما امروزه بسیاری از لوازم و وسایلی که در خانه ها بکار می روند از جمله کفپوش ها در کارگاه ها و یا کارخانجات ساخته و تولید می شوند. بسیاری از این کارگاه ها و کارخانجاتی که امروزه اقدام به تولید کفپوش پارکت لمینت می کردند، پیش از ساخت و ارائه این محصول به بازارهای جهان، سالها و حتی دهه ها در زمینه ساخت و تولید پارکت های چوبی فعالیت داشتند. از جمله برند وروکس فلور (Verox Floor) که یکی از معروفترین تولید کنندگان هر دو کفپوش در سطح جهان است و شرکتی آلمانی است. در واقع به دلیل کیفیت بالای محصولات و کفپوش های ساخت کشور آلمان بسیاری از کسانی که مایلند اقدام به خرید پارکت لمینت برای منزل و یا دفتر کار خود کنند، معمولا اقدام به خرید پارکت لمینت آلمانی می کنند چرا که این پارکت لمینت ها با داشتن کیفیت عالی و تنوع طرح و رنگ های مختلف می توانند افراد با هر سلیقه ای را راضی کنند.

اما پارکت لمینت چگونه ساخته می شود؟ تفاوت ساخت پارکت چوبی با پارکت لمینت چیست؟ آیا از ترکیباتی مانند HDF در آنها استفاده می شود؟

نحوه ساخت پارکت لمینت

در ادامه به این سئوالات پاسخ می دهیم:

در ابتدا باید بدانیم که تفاوت میان کفپوش پارکت و لمینت چیست؟؟ این دو کفپوش تفاوت هایی با یکدیگر دارند هرچند که ظاهر بسیاری از طرح های آنها مشابه هم است. 

پارکت چوبی از برش قطعات چوب درختان حاصل می شود و در واقع این کفپوش تشکیل شده از لایه های چوب طبیعی درختان است ولی پارکت لمینت از چند لایه تشکیل شده که در کارخانه تولید می شوند. (در واقع یکی از دلایل دوام و ماندگاری بالای پارکت لمینت نیز همین نکته است)

ساخت و تولید پارکت لمینت:

همانطور که اشاره کردیم پارکت لمینت از لایه های مختلف تشکیل می شود. برخی از لایه های تشکیل دهنده پارکت لمینت از جنس چوب طبیعی و ترکیبات شیمیایی هستند که هر کدام در کارخانه بطور جداگانه ساخته و تهیه می شوند. 
در مجموع هر یک از لایه های پارکت از مواد مختلفی ساخته می شوند از جمله:

در لایه بیرونی (Melamine Wear Layer) از موادی مانند ملامین و اکسید آلومینیوم استفاده می شود.
لایه دوم (Paper Print Layer) که در کارخانه از مواد و ترکیبات کاغذی ملامین ساخته می شود.
لایه مرکزی (Core Layer) که از ترکیبات فیبر چوب مانند MDF و یا HDF در کارخانه تحت فشار دستگاه ها، ساخته می شود. 
لایه زیرین (Backing Stabilizing Layer) که این لایه هم معمولا با استفاده از ترکیبات ملامین ساخته می شود. 

نحوه تولید پارکت لمینت

این لایه ها پس از ساخته شدن باید توسط دستگاه در کارخانه با یکدیگر فشرده شده و در نهایت تشکیل قطعات پارکت لمینت - که به آن تایل گفته می شود - را بدهند. اما معمولا در کارخانه های سازنده از یکی از دو روش زیر جهت این امر استفاده می شود:

- روش DPL :

DPL (مخفف عبارات Direct Pressure Laminate) به معنای لمینت با فشار مستقیم است. در این روش در کارخانه در زمان ساخت پارکت لمینت، لایه های چندگانه پس از تولید، در نهایت در یک مرحله و با فشار دستگاه ها و گرمادهی فشرده و به یکدیگر متصل می شوند. امروزه بسیاری از شرکتها و برندهای معروف تولید کننده پارکت لمینت از این تکنیک استفاده می کنند.

- روش HPL :

HPL (مخفف عبارات High Pressure Laminate) به معنای لمینت با فشار زیاد است. در این روش دو لایه بیرونی پارکت لمینت به یکدیگر با فشار متصل شده و سپس لایه های دیگر به آنها با فشار چسبانده می شوند. در نهایت پس از فشرده شدن لایه ها و تشکیل تایل های پارکت لمینت، این محصول به بازار عرضه می شود. ناگفته نماند که هرچه فشار بیشتری بر روی لایه ها - به خصوص لایه مرکزی - وارد شود، دوام و ماندگاری آنها بیشتر است. در دهه های گذشته برخی از تولید کنندگان پارکت لمینت از گاز فرمالدهید در کارخانه جات و مراکز تولید خود استفاده می کردند که به دلیل عوارض زیست محیطی خوشبختانه امروزه بیشتر برندهای مطرح تولید کننده استفاده از این گاز را کنار گذاشته اند.

}