آیا پارکت لمینت موریانه می زند؟

آیا پارکت لمینت موریانه می زند؟ این سئوالی است که ممکن است بسیاری از علاقه مندان به این کفپوش شنیده باشند و حتی درباره آن تحقیق و بررسی کرده باشند. چرا که خرید پارکت لمینت امروزه به یک مسئله کاملا عادی و از طرف دیگر مهم برای بسیاری از خانواده ها، شرکتها و موسسات تبدیل شده که هر کدام به دلایلی با نصب آن در محل زندگی و یا کار خود از مزایای پارکت لمینت بهره مند شوند. امروزه با توجه به گسترده بودن کاربردهای پارکت لمینت، کیفیت بالای این کفپوش و همچنین زیبایی تایل های آن و مزایای دیگر استفاده از آنها کاملا رواج پیدا کرده است. طبیعتا کسانی که اقدام به خرید و نصب پارکت لمینت می کنند، تمایل دارند تا بتوانند سالهای سال از این کفپوش در منزل و یا محل کار خود استفاده و از آن لذت ببرند. 

اما یکی از مسائل مهمی که شاید موجب نگرانی برخی از افراد شود مسئله ارتباط موریانه و پارکت لمینت است. چرا که این افراد پیش از خرید پارکت لمینت، پارکت چوبی و یا سایر کفپوش های مشابه نگران وارد شدن صدمه و خوردگی بر اثر موریانه هستند. 

به همین جهت در این بخش به جهت آشنایی و اطلاع رسانی به شما مشتریان گرامی و همچنین علاقه مندان به موضوعات و مقالات پارکت لمینت، درباره این موضوع به تفصیل صحبت کنیم: 

موریانه زدن پارکت لمینت

موریانه چیست؟

موریانه (Termite) نوعی از حشرات است که دارای بدنی نرم است و شباهت ظاهری به مورچه دارد. این حشره معمولا دارای بدنی به رنگ های شیری، زرد کم رنگ و یا قهوه ای هستند و سه دسته هستند: موریانه هایی که زیر خاک زندگی می کنند، موریانه های چوب خشک و همچنین موریانه های چوب های مرطوب. 

در واقع موریانه ها از چوب تغذیه می کنند و به همین جهت وجود موریانه در سازه های چوبی (مانند ویلاها یا خانه های چوبی) یک خطر محسوب می شود تا جایی که حتی دسته ای از آنها می توانند برای مثال سقف چوبی بزرگ را سوراخ و یا دچار آسیب های جدی کنند. 

موریانه ها اغلب بصورت مخفیانه در محیط های بسته و زیرزمینی زندگی می کنند و از طریق مسیرها و راه های زیرزمینی براحتی وارد خانه ها و ساختمان های چوبی می شوند و در صورتی که هیچ اقدامی جهت جلوگیری از تکثیر و ورود آنها صورت نگیرد، براحتی می توانند بصورت گروهی اقدام به حفر راه ها و تونل های رفت و آمد در ستون ها، دیوارها و حتی کفپوش های چوبی کنند و به مرور زمان موجب بروز آسیب و خسارت شوند. 

گفته می شود که بیشتر موریانه هایی که در ایران وجود دارند از نوع زیرزمینی هستند یعنی از راه های زیرزمین خود را به درختان و مراکزی که در آنها خانه ها و یا وسایل و لوازم چوبی دارند، می رسانند و با استفاده از چوب های جویده شده و یا گل در طبیعت برای خود خانه می سازند. 

آیا پارکت لمینت موریانه می زند؟

موریانه ها بصورت اجتماعی و گروهی زندگی می کنند و در بسیاری از مواقع حتی در صورت حمله دشمن بصورت گروهی از قلمرو خود و همچنین ملکه موریانه ها دفاع می کنند. جالب اینجاست که ملکه موریانه ها می تواند ده ها هزار تخم موریانه در روز بگذارد ولی از طرف دیگر موریانه ها دشمنان زیادی در طبیعت دارند از جمله مورچه ها، پرندگان، عنکبوت ها و حتی سوسمارها که بسیاری از آنها این حشرات را شکار کرده و از آنها تغذیه می کنند. با این وجود موریانه ها در بسیاری از نقاط جهان به خصوص نقاط گرم و مرطوب زندگی می کنند. 

اما جهت جلوگیری از ورود موریانه ها به محل زندگی شما و بروز هر گونه خسارت خوشبختانه امروزه روش ها و امکانات مناسبی در دست است که موجب می شوند موریانه ها اصلا وارد محدوده زندگی شما نشوند و یا در صورت نزدیک شدن به آن از بین بروند. 

مبارزه با موریانه ها:

جهت از بین بردن موریانه ها می توان براحتی اقدامات زیر را انجام داد:
از بین بردن مسیر حرکت موریانه ها از درون ساختمان به بیرون
سم پاشی خاک اطراف منزل یا ساختمانی که دچار موریانه شده 
در خانه ها و ساختمان های چوبی از مواد شیمیایی و سموم موریانه استفاده و حتی الامکان روی اشیاء چوبی بزرگ مانند مبلمان، پوشیده شود. 
در اطراف بناها و ساختمان های بتنی می توان سوراخ های کوچکی در خاک ایجاد کرد و اقدام به پاشیدن حشره کش در آن سوراخ ها نمود. 
ایجاد تهویه مناسب هوا در فضای مورد نظر 
مسدود کردن کلیه سوراخ ها، مسیرهایی که ممکن است در آنها موریانه نفوذ کند. 
خشک نگه داشتن محیط منزل تا حد امکان (به ویژه خشک کردن سطح کفپوش های چوبی) 

پارکت لمینت و موریانه

پارکت چوبی و موریانه:

همانطور که قبلا جهت آشنایی شما در بخش های مختلف و مقالات گذشته نوشته ایم، پارکت های چوبی در گذشته مورد استفاده گسترده ای قرار می گرفتند ولی به دلیل اینکه از جنس چوب طبیعی درختان بریده و تهیه می شدند، از نظر دوام و مقاومت در برابر عوامل محیطی مانند آب، رطوبت، گرمای شدید و یا موریانه ها نیاز به توجه بیشتری داشتند. 

البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که موریانه ها علیرغم اینکه از سلولز تغذیه می کنند ولی عملا نمی توانند از جنس همه چوب های درختان و محصولات چوبی تغذیه و یا به آنها آسیب وارد کنند. به خصوص چوب درختانی که مواد مغذی کمتری برای این حشرات دارند و یا مقاومت بیشتری دربرابر خوردگی از خود نشان می دهند. 

به همین جهت از میان انواع پارکت، بسیاری از پارکت های چوبی از جنس درختانی مانند سرو، سدار، بلوط، گیلاس و یا گردو که بسیار کمتر و معمولا بندرت در معرض خوردگی موریانه قرار می گیرند، ساخته و تولید می شوند. به همین جهت خوشبختانه پارکت های چوبی معمولا در معرض هجوم این حشرات قرار نمی گیرند و جای نگرانی نیست. اما با این وجود اگر در منطقه ای گرم و مرطوب زندگی می کنید، با سم پاشی و رعایت نکات ذکر شده در بخش بالا براحتی می توانید از خورده شدن کفپوش پارکت چوبی توسط موریانه ها کاملا جلوگیری کنید. 

از طرف دیگر خوشبختانه معمولا موریانه ها به لایه های مرکزی چوب آسیب وارد نمی کنند چرا که این بخش از چوب مواد مغذی کمتری برای آنها دارد. به همین جهت در صورت موریانه زدن معمولا شناسایی لانه و مسیرهای رفت و آمد آنها کار سختی نیست. 

پارکت لمینت و موریانه:

اما پارکت لمینت دارای مقاومت بالاتر و بیشتری نسبت به پارکت چوبی در برابر خطراتی مانند موریانه دارد. چرا که به دلیل نوع ساخت این کفپوش ها از مواد ترکیبی دارای دوام و مقاومت بیشتری در برابر عوامل طبیعی هستند. به خصوص چنانچه زیرسازی پارکت لمینت به درستی صورت بگیرد و با استفاده از فوم سایلنت این کار را به بهترین شکل ممکن پیش از نصب تایل های پارکت لمینت انجام شود، معمولا دیگر جای نگرانی نیست. 

حتی در نواحی که دارای گرما و رطوبت زیادی هستند (مانند برخی از نقاط استوایی) باز هم بنا به دلایل گفته شده می توان براحتی از نفوذ موریانه در پارکت لمینت و حتی سایر بخش های منزل جلوگیری کرد. در نهایت حتی اگر لانه موریانه نزدیک باشد با استفاده از سم پاشی می توان براحتی جلوی نفوذ این حشره را به کفپوش پارکت لمینت و همچنین فضای منزل گرفت. 
خوشبختانه امروزه با استفاده از فن آوری های جدید و پیشرفته در زمان ساخت محصولات چوبی و یا کامپوزیت های چوب براحتی منفذهای آنها را با استفاده از مواد شیمیایی خاصی پر می کنند تا مقاومت آنها بیشتر شده و جلوی نفوذ حشرات کاملا گرفته شود. به همین جهت حتی در نواحی با آب و هوای بسیار گرم و مرطوب نیز براحتی می توان از کفپوش هایی مانند پارکت لمینت بدون ترس و نگرانی از موریانه ها استفاده کرد. در نهایت در صورت بروز هر گونه مشکل براحتی می توان با کمی سم پاشی مشکل را به سرعت برطرف کرد.

}