مزایا و معایب پارکت لمینت

مزایا و معایب پارکت لمینت چیست؟ اصولا چرا توصیه می شود که از پارکت لمینت به عنوان کفپوش در بسیاری از مکان ها از جمله خانه ها، مراکز اداری، تجاری و... استفاده شود؟ چرا در طول دهه های گذشته به سرعت این کفپوش جدید جای خود را در بازارهای جهانی باز کرده و روز به روز بر محبوبیت آن افزوده شده است؟ آیا این کفپوش، در برابر حشرات و آفات مقاوم است؟ (برای مثال آیا پارکت لمینت موریانه می زند؟

اینها سئوالاتی هستند که بسیاری از علاقه مندان و طرفداران خرید پارکت لمینت می پرسند. امروزه نقش کفپوش در دکوراسیون داخلی منزل اهمیت زیادی دارد چرا که با انتخاب کفپوش مناسبی مانند لمینت کف، براحتی می توان فضای دکور خانه را تغییر داد و آنرا بهبود بخشید. نکته ای مهم که امروزه باید در نظر گرفته شود. 

اما از آنجا که قرنها مردم کشورمان و حتی بسیاری از کشورهای دیگر جهان از کفپوش های مختلف دیگری استفاده کرده اند، از جمله موکت، پارکت چوبی، سنگ، سرامیک، پی وی سی (PVC) لذا مقایسه آنها با کفپوش لمینت اهمیت زیادی دارد. چرا که با مقایسه ای کلی و اصولی براحتی می توان به مزایا و معایب هر نوع کفپوش نسبت به دیگری پی برد و در نهایت جهت خرید کفپوش مورد نظر (جهت نصب در منزل و یا محل کار) اقدام کرد. 
به همین جهت در این بخش تصمیم گرفتیم که تا حد امکان به مقایسه موارد فوق بپردازیم:

مزایا و معایب پارکت لمینت

- مقایسه پارکت لمینت و سرامیک:

در مقاله پارکت چه مزایا و معایبی نسبت به سرامیک دارد؟ به بسیاری از نکات لازم و مهم این مقوله پرداخته ایم اما چنانچه علاقه مندید که به طور خلاصه این دو کفپوش را با یکدیگر مقایسه کنیم، می توان در یک جمع بندی بصورت زیر گفت:

مزایای پارکت لمینت نسبت به سرامیک:

قیمت ارزان تر، ایمنی بیشتر و نظافت آسان تر نسبت به سرامیک. 
سرامیک از جهت سر خوردن و آسیب دیدن کودکان و یا سالمندان خطرناک تر است. به خصوص در صورت خیس بودن.
قابلیت تعویض تایل های کفپوش (در صورت بروز آسیب) در صوتی که اگر سرامیک حتی یک قطعه اش آسیب ببیند، و  قطعه مورد نظر در بازار موجود نباشد، ممکن است نیاز به تعویض کل سرامیک ها با هزینه بیشتر باشد. 
امکان جمع کردن تایل ها و نصب آنها در محلی دیگر در صورت اسباب کشی
تنوع رنگ (که در مقاله لمینت تیره بهتر است یا روشن؟ توضیح داده ایم) بیشتری دارد.
کیفیت بالا و دوام مناسب کفپوش در برابر گرما، سرما، رطوبت، حرارت و عوامل محیطی دیگر
قابلیت نصب پارکت لمینت بر روی سیستم گرمایش کف
امکان نصب در کلیه مراکز مسکونی و یا اداری، تجاری، فرهنگی و ...  
قابل نصب بر روی کف و همچنین دیوارها (پارکت دیواری)
از نظر عایق صدا و رطوبت بهتر از سرامیک عمل می کند. 
زیرسازی سرامیک سخت تر و پر هزینه تر از زیرسازی لمینت کف است.
جهت نصب سرامیک نیاز به بندکشی است و معمولا حداقل بیست و چهار ساعت باید جهت خشک شدن آن صبر کرد!
تعداد کارگران بیشتری جهت نصب سرامیک و زیرسازی آن مورد نیاز است. 
در فصل سرما معمولا سرامیک سرد می شود و برخی افراد هنگام راه رفتن بر روی آن دچار درد مفاصل می شوند، ولی لمینت کف، حرارت عادی خود را معمولا حفظ می کند. 

و اما معایب پارکت لمینت نسبت به سرامیک: 

نیاز به نصب فوم سایلنت جهت نصب
مقاومت کمتر کفپوش های لمینت قدیمی نسبت به سیستم های گرمایش (این مسئله در مورد پارکت لمینت های جدید خوشبختانه صدق نمی کند)
در بعضی از مکان ها و ساختمان های قدیمی با معماری قدیمی، نصب سرامیک جهت همگون بودن با محیط و دکوراسیون داخلی، ممکن است بهتر باشد. 
همانطور که مشاهده کردید از بسیاری از لحاظ نصب و استفاده از کفپوش لمینت در بناها و مراکز مختلف بسیار بهتر و به صرفه تر است. 

مزایا و معایب پارکت لمینت نسبت به سرامیک

- مقایسه پارکت لمینت و موکت:

موکت نیز سالها به عنوان یک کفپوش جامع و پرطرفدار در کشورمان ایران، مورد استفاده قرار می گرفته است. موکت در حقیقت هنوز هم در بسیاری از فروشگاه ها به فروش می رسد و بسیاری از مردم همچنان از آن استفاده می کنند. اما استفاده از آن محدودیت های زیادی نسبت به کفپوش لمینت دارد و البته بسیاری از مزایای کفپوش پارکت لمینت نسبت به موکت، مشابه موارد ذکر شده در بخش بالا هستند. از این جهت این دو را نیز در این بخش بصورت کلی مقایسه می کنیم:

مزایای پارکت لمینت نسبت به موکت:

موکت معمولا در منزل و یا برخی مراکز مذهبی نصب می شود و مناسب مراکز اداری، فرهنگی، آموزشی، خدماتی و شرکتها و سازمان ها نیست، در صورتی که کاربردهای پارکت لمینت بسیار گسترده تر است و در چنین مراکزی قابل نصب و استفاده است. 
موکت در برابر آب، رطوبت، آتش و حرارت مقاومت کمتری از خود نشان می دهد. 
اگر مایعی بر روی موکت ریخته شود، ممکن است تا مدتها لکه آن باقی بماند و عملا نتوان کار چندانی جهت پاک کردن اثر آن انجام داد در صورتی که نحوه شستشوی پارکت و پاک کردن هر گونه آلودگی، مایعات و مواد زائد از روی سطح آن بسیار آسان است. 
موکت قابل استفاده در مراکزی مانند استخرها و باشگاه های ورزشی و همچنین حمام نیست ولی از لمینت کف می توان در بیشتر این مکان ها استفاده کرد. 
موکت عایق صدا نیست ولی پارکت لمینت (در صورت استفاده از فوم و همچنین نصب صحیح) به عنوان عایق صدا و حرارت نیز عمل می کند. 
تنوع طرح های کفپوش لمینت نسبت به موکت بسیار بیشتر است. 
در صورت آسیب دیدن و یا خرابی بخشی از موکت، متاسفانه کل موکت آن مجموعه (اتاق یا سالن) باید جمع آوری و تعویض شود در صورتی که در صورت نیاز به تعویض هر یک از قطعات لمینت (که تایل گفته می شود) براحتی از جا در آورده شده و با قطعه یا تایل سالم به سرعت جایگزین می شود. 
در صورتی که هنگام نصب موکت، نصاب به درستی دقت نکند ممکن است بخش هایی از کفپوش موکت در کنار دیوارها باد کند، در صورتی که معمولا هنگام نصب کفپوش لمینت احتمال چنین مسئله ای بسیار کمتر و نزدیک به صفر است. 
از لحاظ بهداشتی مخصوص برای کودکان، سالمندان، افرادی که دچار بیماری ها و یا آلرژی هستند، پارکت لمینت بهتر است. 
قیمت این دو نوع کفپوش تقریبا مشابه است. 

مزایای موکت نسبت به لمینت کف:

موکت جهت نصب در اتاق کودک با توجه به برخی از طرح های مخصوص کودکان، گاهی مناسب تر است. 
کسانی که دچار رماتیسم و دردهای مفصلی شدید هستند، بر روی موکت راحت تر راه می روند. 
همانطور که در این بخش نیز دیدید، در مقایسه با موکت، باز هم کفپوش پارکت لمینت پیروز از آب در آمد. 

مزایا و معایب پارکت لمینت نسبت به موکت

مقایسه لمینت کف و فرش:

اگر بخواهیم مقایسه کفپوش لمینت و فرش را انجام دهیم، همانطور که در مقاله فوق توضیح داده ایم، باید به این نکته توجه داشته باشید که ترکیب این دو در واقع می تواند زینت بخش یک خانه لوکس و کاملا امروزی در ایران و یا هر گوشه ای از جهان باشد. 
در حقیقت فرش را به عنوان یک کفپوش تمام عیار که کل فضای خانه را بپوشاند، نمی توان در نظر گرفت چرا که معمولا بیشترین کاربرد آن در سالن یا اتاق پذیرایی و یا نشیمن است. در صورتی که کفپوش لمینت در تمام نقاط منزل قابل استفاده است. 
تصور کنید که در خانه ای از این کفپوش استفاده شده و در سالن نشیمن و پذیرایی آن نیز فرش های زیبایی پهن شده است. چنین ترکیبی می تواند به ایجاد یک دکوراسیون بسیار شیک و لوکس کمک کند. 

- مقایسه پارکت لمینت و پی وی سی:

کفپوش پی وی سی (PVC مخفف کلمات polyvinyl chloride) که نوعی پلیمر پلاستیک است، در حال حاضر در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می گیرد و حتی بعضی از مدلهای آن بسیار شبیه به کفپوش پارکت لمینت است. حتی از لحاظ کاربرد نیز می توان گفت که از هر دو در کفپوش ها و همچنین دیوارپوش دها استفاده می شود. اما با این وجود این دو کفپوش تفاوت هایی با یکدیگر دارند و در ادامه در یک مقایسه مزایا و معایب هر یک را نسبت به دیگری می توانیم بررسی کنیم:

مزایای کفپوش پارکت لمینت نسبت به پی وی سی:

فروش و خدمات پس از فروش لمینت کف در سطح جهان بیشتر و نزد خریداران محبوب تر است. 
محیط زیست دوست تر است. 
طرح های ظاهری پارکت لمینت نسبت به پی وی سی بیشتر و بسیار زیباتر است. 
لمینت کف بهداشتی تر است. 
استحکام بیشتری دارد و مقاومت بیشتری در برابر ضربه و اجسام سنگین دارد. 
جهت نصب نیازی به استفاده از چسب نیست. (اما نصب پی وی سی با استفاده از چسب صورت می گیرد)
ظاهر بسیار طبیعی تری دارد. 
هنگام راه رفتن بر روی آن حس بسیار بهتری می دهد. 
برخلاف پی وی سی، می توان بارها تایل های آنرا از مکانی به مکان دیگری برد و مجددا نصب کرد. 

مزایای پی وی سی نسبت به لمینت کف:

ارزان تر است. 
کمی انعطاف پذیری بیشتری دارد. 
کاملا ضد آب هستند. 

مزایا و معایب لمینت در مقایسه با پی وی سی

نکته جالب اینجاست که ضریب سایش کف پوش های لمینت و پی وی سی، هر دو با درجه بندی AC شناخته می شود. همچنین هر دو دارای انواع دیوارپوش هستند که امروزه در بسیاری از ساختمان ها و بناها مورد استفاده قرار می گیرند. 

در پایان شاید با بررسی و مطالعه این مقاله متوجه شده باشید که چرا می گوییم بهترین کفپوش همچنان پارکت لمینت است. 

}