روغن پارکت

روغن پارکت چیست؟ چه کاربردی دارد و در صورت نیاز از چه مراکزی می توان آنرا تهیه و خریداری کرد؟ این پرسش ها طبیعتا به فکر کسانی که می خواهند اقدام به خرید پارکت لمینت بزنند، می رسد. شاید بپرسید که مگر برای این نوع کفپوش نیز نیاز به استفاده از روغن هست؟

یکی از اصول و نکات مهم نگهداری پارکت لمینت در واقع تمیز و براق نگه داشتن آن است. اما جهت تمیز نگه داشتن کفپوش های پارکت خوشبختانه نیاز به وسایل و لوازم مختلفی نیست و همانطور که پیشتر در مقاله چطور پارکت لمینت را تمیز کنیم؟ توضیح داده ایم، نظافت سطح رویه پارکت به حفظ و زیبایی آن کمک می کند و از طرف دیگر هر چند سال یکبار به دلیل گرد و خاک و غبار موجود در هوا و عوامل دیگر ممکن است به مرور رنگ کفپوش پارکت لمینت کمی تیره شود. بنابراین با استفاده از روغن و وسایل دیگر می توان براحتی سطح لایه بیرونی این کفپوش را هر چند سال یکبار جلا داده و همانند روز اول، براق و زیبا کرد. 

به خصوص در مناطقی از شهرهای بزرگ و پرجمعیت که گرد و غبار در آنها زیاد است و یا مکان هایی که در آنها رفت و آمد زیاد است و به همین دلیل میزان سایش پارکت لمینت نسبتا زیاد است. در نتیجه پس از چند سال راه رفتن و قدم گذاشتن بر روی سطح کفپوش، طبیعتا نمی توانید انتظار داشته باشید که رنگ آن مانند روز اول باقی بماند. اما در صورتی که جهت جلا دادن سطح آن و در نهایت براق کردن آن اقدام کنید، می توانید در صورت سالم بودن تایل های کفپوش آنرا مانند روز اول، بصورت زیبا و چشم نواز درآورید. اینجاست که روغن پارکت به کمک شما می آید. این کار به خصوص برای پارکت های چوبی کاربرد زیادی دارد چرا که معمولا پس از نصب آنها در محل، از روغن جهت پولیش زدن پارکت استفاده می کنند. 


روغن پارکت


این روغن ها در واقع نوعی از روغن های صنعتی هستند که جهت پولیش کفپوش پارکت استفاده می شوند. البته یکی از مزایای لمینت نسبت به پارکت های چوبی این است که استفاده از این روغن ها برای آنها اجباری نیست در صورتی که برای پارکت های چوبی، استفاده از آنها قویا توصیه می شود. 
لطفا توجه داشته باشید که در واقع جهت تمیز کردن و سپس جلا دادن سطح کفپوش های دو روش مورد استفاده قرار می گیرد:

لاک زدن پارکت 
روغن زدن پارکت

برخلاف تصور بسیاری از مردم، این دو روش با یکدیگر تفاوت های زیادی دارند و هر روش مزایا و معایب خاصی نسبت به دیگری دارد. البته پیش از آغاز کار باید توجه داشته باشید که کفپوش را تا حد امکان از هر گونه آلودگی و یا گرد و خاک با استفاده از وسایل و لوازمی مانند تی آغشته به آب ولرم و یا شوینده پارکت لمینت، به دقت تمیز کرده و آنرا آماده کنید. (جهت اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله نحوه شستشوی پارکت می توانید مراجعه کنید)

در نهایت پس از نظافت های اولیه، کفپوش آماده روغن زدن و یا لاک زدن می شود. نکته جالب اینجاست که حتی جهت جلا زدن پارکت دیواری نیز می توان از روغن پارکت استفاده کرد. به این ترتیب لازم نیست پیش از خرید پارکت لمینت و یا خرید پارکت چوبی از فروشگاه ها و یا مراکز معتبر، نگران براق کردن و جلا دادن آن در سالهای آینده باشید. 


روغن زدن پارکت


روغن زدن پارکت (oiling parquet) :

پس از پاکسازی کامل سطح کفپوش، می توان جهت روغن زدن آن اقدام کرد. برای این کار براحتی با استفاده از وسایلی مانند کاردک بنایی، یک شوت یا فرچه رنگ آمیزی (و یا لوازم مشابه) براحتی و بسیار آرام روغن را در سطح پارکت چوبی پخش کرده تا در تمام نقاط آن تا حد امکان بصورت یکسان پخش شود. ضمنا برای مدتی نباید بر روی سطح کفپوش قدم بگذارید تا روغن به مرور خشک شده و جذب لایه بیرونی پارکت شود. 

نکته جالب توجه اینجاست که نه تنها روغن پارکت با نفوذ به سطح لایه بیرونی آن موجب درخشان تر و روشن تر شدن آن می شود بلکه موجب افزایش دوام پارکت نیز می شود. این نکته یکی از برتری های روغن پارکت نسبت به لاک زدن و یا واکس سنتی این کفپوش ها می باشد. 

معمولا به کسانی که هنوز از پارکت چوبی در منزل، ویلا و یا محل کار خود استفاده می کنند، توصیه می شود که هر دو یا سه سال این کار را تکرار کنند. 

جهت دریافت اطلاعات بیشتر و همچنین خرید جدیدترین و بهترین کفپوش های پارکت با همکاران ما در اسپوتانوین چوب تماس بگیرید.

}