لاک زدن پارکت

لاک زدن پارکت یکی از اقداماتی است که از قدیم صورت می گرفته تا سطح پارکت چوبی براق و زیبا بنظر برسد. این کار در واقع یکی از راه های جلا دادن سطح پارکت می باشد. حفظ زیبایی کفپوش پارکت یکی از مسائل مهمی است که البته براحتی می توان با استفاده از چند تکنیک و روش ساده آنرا انجام داد. یکی از این روش ها لاک زدن پارکت چوبی است. 

به همین جهت توصیه می شود که پس از خرید پارکت چوبی آماده جلادادن و صیقل دادن این کفپوش هر چند سال یکبار باشید. خوشبختانه انجام چنین کارهایی چندان سخت و یا وقت گیر نیست و براحتی می توان با کمی ابزار و مواد لازم این کار را انجام داد.  از جمله لاک زدن کفپوش. 

البته همانطور که در مقاله دیگر روغن پارکت در این رابطه نوشته ایم دو راه متداول جهت صیقل زدن و براق کردن سطح کفپوش های چوبی عبارتند از روغن زدن و لاک زدن آنها که هر یک دارای مزایای نسبت به دیگری است. 


لاک پارکت چیست؟

لاک پارکت از نوع پلی اورتان (polyurethane) است و به صورت لایه ای شفاف بر روی این کفپوش ریخته و سپس با خشک شدن، سطح آنرا کاملا می پوشاند و به این ترتیب علاوه بر براق و درخشان کردن لایه خارجی کفپوش پارکت، موجب افزایش زیبایی و کیفیت آن می شود. به دلیل کیفیت بالای لاک پارکت، دوام این کفپوش ها در نتیجه بالاتر می رود و به همین جهت معمولا پس از لاک زدن، تا مدتها دیگر نیازی به تکرار این کار نیست. 


انواع لاک پارکت:

لاک های بکار رفته جهت جلا دادن کفپوش ها، چند نوع هستند از جمله انواع مقاوم در برابر اشعه uv خورشید، لاک های مات، لاک های براق و غیره که هر کدام بنا به نیاز و سلیقه شما و همچنین طرح و رنگ کفپوش می تواند در محل مورد نظر مورد استفاده قرار گیرد. 


لاک زدن پارکت


نحوه لاک زدن پارکت:

برای این کار پس از تمیز کردن پارکت، براحتی می توان با استفاده از غلتک های مخصوص براحتی آنرا بر روی پارکت به آرامی ریخته و در سطح آن پخش کرد. در پایان کار از نو شدن ظاهر کفپوش خود لذت خواهید برد و علاوه بر آن دوام آن نیز بیشتر می شود. 


مراقبت های پس از لاک زدن:

لطفا به این نکته توجه داشته باشید که پس از لاک زدن، کفپوش پارکت و لایه جدید آن باید از خراش محفوظ نگه داشته شوند. لذا کسانی که در منزل خود حیوانات خانگی نگهداری می کنند و یا کسانی که مبلمان و یا میزهای پذیرایی بزرگ و سنگین وزن دارند، باید در این رابطه دقت کنند. 


مقایسه لاک زدن و روغن زدن پارکت:

هر یک از این دو روش در مقایسه می توانند مکمل دیگری باشد بطوری که در بعضی زمینه ها مانند مقاومت در برابر آب و یا نسبت به خراش و آسیب های سطحی هر یک مزایایی نسبت به دیگری دارد که در نهایت با بررسی مواردی که در ادامه ذکر می کنیم می توانید بنا به شرایط و میل خود بهترین گزینه را انتخاب کنید:

از لحاظ محافظت: روغن پارکت هم از لایه مرکزی و هم بیرونی محافظت می کند در صورتی که لاک پارکت فقط از لایه بیرونی.
از لحاظ رنگ: بطور معمول بیشتر لاک ها رنگ کفپوش را براق تر می کنند ولی روغن های موجود در بازار بطور متوسط رنگ پارکت را کمی مات می کنند. 
مقاومت در برابر آب و رطوبت: لاک پارکت مقاومت و دوام بالایی در برابر آب و رطوبت دارد در صورتی که حتی در صورت روغن زدن پارکت، باز هم کفپوش در برابر این عوامل آسیب پذیر است. 
مقاومت در برابر خراش: در این زمینه روغن پارکت بسیار بهتر از لاک عمل می کند. 
نیاز به نگهداری: کفپوش های پارکت لاک زده شده بسیار دیر نیاز به نگهداری و یا تکرار لاک زدن آنها دارند در صورتی که برعکس جایی که از روغن برای جلادادن پارکت استفاده شده، نیاز به مراقبت و هر چند سال یکبار تکرار روغن زدن آن می باشد. 
برطرف کردن نقص: در صورت بروز هر گونه مشکل و یا نقصی بر روی تایل های پارکت، برطرف کردن مشکل پارکت های لاک خورده بسیار سخت تر از پارکت چوبی های روغن زده شده است. 


لاک زدن کفپوش پارکت


در مجموع در یک جمع بندی می توانید به آسانی متوجه شوید که لاک زدن معمولا موجب براق تر شدن کفپوش شده و دوام آنرا در برابر برخی از عوامل محیطی مانند آب و رطوبت افزایش می دهد و از طرف دیگر نیاز به لاک زدن مجدد تا سالها بعد نخواهد بود و نیاز به نگهداری دقیق نیست. (که این امر موجب می شود در بسیاری از مناطق مرطوب و یا خانه های ویلایی از لاک پارکت استفاده شود)

اما در مقابل روغن پارکت موجب افزایش دوام لایه های کفپوش شده، ماندگاری آنرا در برابر آسیب های سطحی مانند خراش بیشتر می کند و اگر تایل های پارکت دچار مشکل شدند، برطرف کردن مسئله بوجود آمده نسبت به پارکت های لاک زده شده، بسیار ساده تر است. 

بنابراین هر یک از این دو روش به نوعی در مقابل یکدیگر قرار دارند و مزایای هر کدام، گاهی معایب روش دیگر است ولی با کمی توجه به شرایط مکان مورد نظر و همچنین سلیقه خود فرد می توان بهترین روش را انتخاب و استفاده کرد. 

}