معرفی پارکت لمینت ضد آب

کفپوش سطوح داخلی ساختمان یکی از عواملی است که به تنهایی قادر به تغییرات و دگرگونی زیادی در محیط می شود. به همین دلیل تمرکز کامل برای انتخاب یک کفپوش مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از محبوب ترین مدل های کفپوش که امروزه طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است کفپوش پارکت لمینت می باشد. پیشتر درباره مزایا و معایب پارکت لمینت صحبت شده است و بر اساس جمع بندی کلی می توان گفت انتخاب پارکت لمینت با کیفیت و مناسب برای فضای مورد نظر می توان جر بهترین انتخاب برای کفپوش منازل یا ادارات باشد. اما ما در این مقاله قصد داریم درباره پارکت لمینت ضد آب توضیحاتی بیشتری را به شما ارائه دهیم تا با این نوع پارکت لمینت آشنایی بیشتری پیدا نمایید.


پارکت لمینت ضد آب چیست؟

اصطلاح لمینت که در وسایل گوناگون به کار می رود به معنای قرارگیری لایه های مختلف بر روی هم می باشد و این موضوع در پارکت لمینت ها با قرارگیری 4 لایه بر روی یکدیگر وجود دارد.ضد آب بودن پارکت ها نیز به این لایه ها مرتبط می باشد. لایه های ذکر شده در پارکت لمینت صد آب عبارتند از:

پارکت لمینت ضد آب


1.لایه پوشش دهنده سطح پارکت لمینت (محافظ سطحی)

این لایه از اهمیت بالایی برخوردار بوده و دلیل استفاده از آن جلوگیری از وارد شدن آب و رطوبت به دیگر سطح های لمینت می باشد.بنابراین دوام و ماندگاری پارکت لمینت از نظر حفاظت در برابر رطوبت به کیفیت این لایه بستگی دارد.علاوه بر حفاظت از پارکت در برابر آب و رطوبت این لایه می بایست در برابر ایجاد خط و خش بر روی پارکت ، تغییر رنگ در اثر نور و همچنین حرارت مستقیم جلوگیری به عمل آورد.


میزان درجه بندی این لایه را با واحد AC نشاند می دهند و هر مدل از پارکت لمینت با واحد های مختلفی از این لایه به فروش می رسند. بنابراین در هنگام خرید پارکت لمینت می بایست به مدل لایه محافظ آن دقت شود و بر اساس میزان رفت و آمد و شرایط محیطی بهترین مدل را برگزید.در محل های پر رفت و آمد مانند ساختمان های تجاری از مدل شماره 3 و در ساختمان های مسکونی از نوع شماره دو این لایه می بایست استفاده کرد. در واقع پارکت لمینت ضد آب تفاوتی که با سایر مدل ها دارد در درجه بندی همین لایه اولیه می باشد.


2.لایه رنگ پارکت لمینت

این لایه سبب ایجاد تنوع در رنگ بندی و طرح پارکت لمینت را ایفا می کند و می توان بر اساس شرایط محیطی ، دکوراسیون و سلیقه پارکت مورد نظر را انتخاب نمود.


3.لایه چوب HDF

اچ دی اف یا همان فیبر فشرده شده اصلی ترین لایه به کار رفته در پارکت لمینت می باشد.این لایه از مقاومت بالایی در برابر ضربه و فشار برخوردار بوده و عمر بسیار بالاتری نسبت به پارکت چوبی دارد. کیفیت این لایه تاثیر زیادی در قیمت پارکت لمینت و کیفیت آن دارد و یکی از اصلی ترین راه ها برای آگاهی از پارکت اصل از تقلبی شناسایی نوع اچ دی اف به کار رفته در پارکت لمینت می باشد.


4.لایه زیرین پارکت لمینت

لایه زیرین نیز خود به تنهایی قادر به مقاومت در برابر رطوبت های وارد شده از قسمت کف می باشد تا در کنار لایه رویه بتوانند به طور کلی از نفوذ آب به داخل پارکت جلوگیری کنند.با توجه به این که پارکت لمینت به صورت کلیک شدن هر تایل به هم متصل و نصب می شوند ، اتصال و نصب پارکت لمینت از اهمیت بالایی برخوردار است تا با نصب صحیح از ورود رطوبت و یا ورود هر ماده ای به قسمت های کف جلوگیری به عمل آید.

پارکت لمینت


نکته مهم دیگری که می بایست در نظر گرفته شود کف سازی مناسب قبل از نصب پارکت می باشد. در صورت هرگونه مشکل و ناهمواری در کفسازی ساختمان در مدت زمان کوتاهی احتمال برآمدن پارکت ها و بلند شدن آن ها با تغییرات دمایی وجود دارد.بنابراین نصب و اجرای پارکت لمینت و در نظر گرفتن شرایط کف سازی در کیفیت پارکت لمینت تاثیر زیادی دارد. پارکت لمینت آلمانی یکی از بهترین پارکت های تولید شده در بازار می باشد که اگرچه ممکن است قیمت بالاتری نسبت به سایر محصولات موجود در بازار داشته باشد اما در صورت نصب اصولی آن می توان تا سال ها بدون هرگونه مشکل از آن استفاده کرد.


محاسبه درجه های ضد آب بودن پارکت لمینت

اما همانطور که گفته شد ضد آب بودن این نوع کفپوش ها دارای درجه بندی های مختلفی است که بر اساس شرایط محل نصب می توان آن را انتخاب نمود.بنابراین برای خرید پارکت لمینت برای کفپوش منازل که میزان شست و شو و حجم رطوبت کمتری را شاهد هستیم می توان از درجه بندی متوسط این نوع کفپوش ها استفاده کرد. این نکته می بایست در نظر گرفته شود که پارکت ها در صورت استفاده از شوینده های قوی و یا شست و شو و قرارگیری در معرض آب با این درجه بندی ضد آب بودن به مرور کیفیت خود را از دست می دهند.


با در نظر گیری این موضوع که درجه بندی ضد آب بودن پارکت لمینت اداری با پارکت لمینت خانگی متفاوت است ، می بایست نهایت دقت در شست و شو و استفاده از مواد شوینده را برای تمیز کردن و یا سایر عوامل محیطی در نظر گرفت. قطعا پارکت لمینت مورد استفاده در محیط هایی مانند بیمارستان با پارکت لمینت مورد استفاده در خانه تفاوت زیادی از نظر نوع ضد آب بودن و مقاومت در برابر آن دارند و نمی توان از پارکت لمینت خانگی انتظار ضد آب بودن در حد پارکت های اداری را داشت.


چگونه پارکت لمینت ضد آب را تشخیص دهیم؟

پیش از هر چیز اگر قصد خرید پارکت لمینت ضد آب را دارید می توانید با همکاران ما در شرکت اسپوتا در ارتباط باشید تا شما را در زمینه قیمت و مدل های مختلف راهنمایی نمایند. اما نحوه تشخیص پارکت لمینت ضد آب بدین شکل است که در هنگام ریختن آب بر روی این نوع پارکت ها ، آب به صورت قطره قطره در آمده و این کار سبب عدم نفوذ آب به داخل پارکت می شود. استفاده از ماده ای روغنی که غیر قابل شست و شو با آب می باشد سبب این موضوع شده و وجود این موضوع ضد آب بودن پارکت لمینت را نشان می دهد.


}