اشتباهاتی که در هنگام استفاده از پارکت لمینت سبب آسیب به آن می شود

اگر قصد خرید پارکت لمینت و استفاده از آن در محیط ساختمان خود را داشته باشید می بایست جهت سالم ماندن آن نکاتی را رعایت نمایید که در صورت عدم انجام آن ها با گذشت زمان پارکت لمینت مورد استفاده شما با هر برند و کیفیتی امکان خراب شدن دارد.امروزه استفاده از پارکت لمینت به عنوان کفپوشی مدرن و جذاب طرفداران زیادی پیدا کرده است و با توجه به تنوع زیادی که دارد می توان از آن در انواع محیط ها با دکوراسیون های مختلف استفاده کرد.


علاوه بر این با توجه به این که پارکت لمینت دارای مزایای زیادی از جمله نصب سریع ، گرم بودن آن ، تمیز کردن راحت ، قیمت مناسب تر و... می باشد استقبال از آن بیشتر شده است.اما همچون سایر کفپوش ها ، نگهداری از پارکت لمینت می بایست در اولویت قرار گیرد. اشتباهاتی رایجی که در هنگام استفاده از پارکت لمینت انجام می شود سبب کاهش عمر این کفپوش خواهد شد.این اشتباهات عبارتند از:


شستن پارکت لمینت به وسیله آب

شاید یکی از رایج ترین اشتباهات پس از خرید پارکت لمینت مربوط به نحوه تمیز کردن آن باشد. با توجه به جنس پارکت لمینت این نوع کفپوش به سازدگی قابل شست و شو می باشد و می توان با مقدار کمی آب و یک پارچه یا دستمال اقدام به تمیز کردن آن نمود. اما برخی افراد برای تمیز کردن آن از مقادیر زیادی آب استفاده می کنند که با ریختن آن بر روی این کفپوش به مرور سبب ایجاد آسیب به آن می شوند. با انجام چنین اشتباه های امکان ورود آب و رطوبت به داخل درز های تایل ها وجود دارد و ورود رطوبت به کف پارکت لمینت سبب ایجاد باد کردگی و همچنین پوسیدگی آن می شود.بنابراین برای تمیز کردن پارکت لمینت می بایست به این مسئله دقت نمود که از ریختن آب به صورت مستقیم بر روی آن پرهیز شود.

نگهداری از پارکت لمینت


استفاده از شوینده های غیر مجاز

انجام شست و شوی پارکت لمینت با استفاده از برخی شوینده ها و یا استفاده بیش از حد از آن ها سبب بروز آسیب جدی به این کفپوش می شود.لکه ها یا آلودگی های به جا مانده بر روی پارکت لمینت به راحتی و با استفاده از مقداری پارچه مرطوب پارک خواهد شد اما برخی افراد با استفاده از برخی مواد شیمیایی اقدام به تمیز کردن پارکت لمینت می نمایند که این کار سبب آسیب به سطح پارکت لمینت می شود. لایه محافظ به کار رفته بر روی این کفپوش بسیار نازک بوده و در اثر استفاده مکرر و زیاد از مواد شیمیایی از بین خواهد رفت. بنابراین جهت جلوگیری از این اتفاق از شست و شوی این نوع پارکت ها با مواد شوینده شیمیایی می بایست جلوگیری گردد.


اگر قصد شست و شوی پارکت لمینت با مواد شیمیایی را داشته باشید پیش از استفاده می بایست از مناسب بودن شوینده با کفپوش پارکت لمینت اطمینان حاصل نمایید.استفاده از شوینده پارکت لمینت بهترین گزینه برای شست و شوی این کفپوش می باشد.

پارکت لمینت


تیمز کردن پارکت لمینت با جارو

هر خانه ای در طول هفته نیاز به گرد گیری و تمیز کاری دارد. پارکت لمینت هم می بایست هر از چند گاهی با استفاده از جارو تمیز شود تا علاوه بر تیمزی منزل ، طول عمر این کفپوش افزایش یابد. وجود گرد و خاک بر روی پارکت لمینت و ایجاد ساییدگی آن با سطح پارکت و همچنین ورود آن به داخل کفپوش از طریق درزها یکی از دلایل آسیب با این کفپوش می باشد. اما برای انجام جارو کشی بر روی این کفپوش چه با جارو دستی چه با جارو برقی می بایست از عدم ایجاد خش از طریق برس های این جاروها اطمینان حاصل کرد تا در هنگام گرد گیری سطح پارکت لمینت کدر نشده و خط نیفتد.


وجود رطوبت بر روی پارکت لمینت

در صورتی که هرگونه رطوبت یا مایعی بر روی پارکت لمینت ریخته شد (آب گلدان و...) می بایست فورا اقدام به خشک کردن آن نمود. استفاده از یک اسفنج نرم و یا پارچه مناسب این کار یکی از مهم ترین وسایلی است که پس از خرید پارکت لمینت بدان احتیاج می باشد. در صورت عدم خشک کردن پارکت لمینت ، ورود رطوبت به داخل آن سبب پوسیدگی و باد کردن آن می شود که شکل بدی به خود خواهد گرفت.


استفاده از پد های پارچه ای برای جلوگیری از ریختن آب زیر گلدانی و جمع شدن رطوبت در زیر آن یکی از گزینه های مناسب جهت جلوگیری از این اتفاق می باشد.

مراقبت از پارکت لمینت


کشیدن پایه میز ، مبل و صندلی

پس از خرید پارکت لمینت و نصب آن می بایست در هنگام جابجایی و تکان دادن مبلمان بیشترین مراقبت را جهت عدم ایجاد خش بر روی این کفپوش نمایید. پارکت لمینت های ضد خش امروزه در بازار موجود می باشند که تا حد زیادی در مقابل ایجاد خط و خش مقاوم هستند اما باز هم در صورت استفاده نادرست از آن ها می توان شاهد خط و خش افتادن بر روی آن ها بود. به همین منظور بهتر است برای پایه مبلمان از زیر پایه های مناسب جهت جلوگیری از خش بر روی پارکت لمینت استفاده کرد. پد های پارچه ای در مدل های مختلف به منظور استفاده از آن ها در زیر پایه ها امروزه به فروش می رسند که می توان از آن ها جهت جلوگیری از این اتفاق استفاده نمود.


عدم استفاده از سمباده و... جهت پاک کردن سطح پارکت لمینت

بعضی افراد در صورت ایجاد خط و خش و یا ایجاد لک بر روی پارکت لمینت به سراغ وسایلی از جمله سمباده ، کاردک و... جهت تیمز کردن آن ها می روند که استفاده از هرگونه وسیله نوک تیز برای انجام این کار سبب آسیب به پارکت لمینت می شود. استفاده از برخی وسایل همچون پاک کن مداد و دستمال مرطوب بهترین گزینی برای از بین بردن این خط و خش های سطحی است.


داشتن حیوان خانگی

اگر پس از خرید پارکت لمینت و نصب آن قصد نگهداری از حیوان خانگی را دارید به منظور جلوگیری از ایجاد خط و خش بر روی سطح پارکت لمینت به دلیل کشیده شدن ظرف غذای حیوان می توان از یک پارچه برای عدم برخورد مستقیم ظروف با سطح کفپوش استفاده کرد.


آسیب هایی که نور خورشید ایجاد می کند

امروزه تنوع این کفپوش به اندازه ای زیاد است که می توان حتی در هنگام خرید پارکت لمینت از نوع ضد اشعه UV آن استفاده کرد.اما به طور کلی بهتری از پارکت لمینت خود را در برابر نور مستقیم خورشید قرار نداده و با استفاده از پرده های نصب شده در جلوی پنجره ها از تابش مستقیم آن بر روی پارکت جلوگیری کنید.استفاده از فرش و گلیم بر روی پارکت لمینت و در نواحی تابش نور خورشید گزینه دیگری برای جلوگیری از این اتفاق می باشد.


}